torsdag 22 januari 2015

Nya muminmuggar

Jag har ju helt glömt bort att blogga om den senaste muminmuggen som flyttat in hos oss.
Varje år kommer det en vintersäsongmugg och den har givetvis en självklar plats på shoppinglistan. Nästan genast den kommer ut brukar jag köpa den.

I år (eller förra kalenderåret, men denna vintersäsong) överraskade Björn mig med muggen.
Så här ser årets vintermugg. Jag tycker om när den skiljer sig lite från de senaste åren. De senaste vintermuggarna har varit väldigt lik varandra. Men den här har helt andra linjer och färgskalan är annorlunda.

Bildkälla

Nästa mugg som står på inköpslistan är denna:
Bildkälla
Det här är en jubileumsmugg och den har kommit ut till försäljning nu i början av året. Man firar att det är 70 år sedan Tove Jansson skrev sin första bok om mumin, Småtrollen och den stora översvämningen. Den läggs till sortimentet av muminmuggar och den finns alltså inte bara i begränsad upplaga, som med säsongmuggarna.

För övrigt lyckades jag inte få tag i den här muggen:
Bildkälla
Serien med detta motiv såldes under förra året (finns ännu i butikerna) till minne av att det var 100 år sedan Tove Jansson föddes. Var sjätte mugg innehöll ett par glasögon, men den lyckades jag inte knipa åt mig. Jag har bara den vanliga muggen. Visst finns det massor av dem på typ Huuto.net och liknande men jag är inte beredd att betala alldeles för höga summor för en muminmugg så jag nöjer mig med den utan glasögon.

Snart kommer det dessutom två muggar till i sortimentet. Lilla My och Snusmumriken skall förnyas. Och de kommer givetvis att få flytta in hos oss. Men dem är det inte bråttom att köpa eftersom de inte är en säsongprodukt.De får nog gott vänta en liten stund i butiken tror jag.

Bildkälla

Bildkälla


Therese

2 kommentarer:

  1. Nya snusmumriken ser ju riktigt fräsch ut! Den skulle jag kunna tänka mig införskaffa. Blir nog ett muminhus här också i nåt skede, såg den i butiken idag och den var finare än på bild.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Muminhuset hamnade i köpkärran i lördags! Vet int riktigt om jag gillar stilen på de nya muggarna... men int kan jag låta bli att köpa dem för det. :)

      Radera