tisdag 13 januari 2015

En annorlunda träningsvecka

Redan i slutet på förra veckan beslutade jag mig för att den här veckan skulle bli en annorlunda träningsvecka. Jag har tränat rätt så hårt med body rock (här kan man läsa mera om min träning med body rock) och en del styrketräning den senaste tiden. Det har definitivt gett resultat. Men jag kände här en dag att jag behöver en återhämtningsvecka. Jag kommer inte att vila hela veckan för det skulle jag absolut inte klara av. Jag har ju svårt att hålla mig från träningen till och med när jag är sjuk. Så att vila en hel vecka "bara så där" skulle inte fungera för mig.
Det som jag däremot kör med den här veckan kommer att vara yoga, pilates och stretchning. Igår körde jag några videon från youtube med yoga från body rock kanalen. De gillade jag inte riktigt. Alla rörelser gick för snabbt och till och med andningen tyckte jag kändes stressig. Jag tror inte det blir flera videon därifrån. Jag har några yoga och pilates dvd:n här hemma som jag vet att fungerar för mig så jag tror jag kör enligt dem resten av veckan.
Utöver yoga och pilates tänkte jag försöka få in åtminstone en dag (helst två) med en riktig djupstretchning. Jag är alldeles för dålig annars med att stretcha så vissa muskler är riktigt spända i min kropp. Ännu har jag som tur är inte fått några problem med nacken eller ryggen eller liknande.
Det blir alltså en lugnare återhämtningsvecka och inte så mycket fokus på pulshöjande träning. Jag hoppas att jag skall klara av det. Jag kommer absolut att få abstinens efter "den riktiga träningen" i slutet av veckan, men jag skall försöka att hålla mig till planen. Det lönar sig i slutändan!

De flesta av mina träningsgrejer får snällt stå i skåpet och vila denna vecka de med. Mattan är den enda som kommer att vara i användning.
Mina nya handskar, kompressionssleeves och ankel/vrist vikter får också vila.

När jag ändå är inne på träningsspåret tänkte jag visa bl.a. vilka kosttillskott jag tar för tillfället. Dagligen tar jag tillskott av magnesium, omega-3 och d-vitamin. I morgongröten sätter jag alltid en klick kokosolja, både gott och nyttigt. Efter träningen burkar jag dricka en proteinshake och äta några riskakor med jordnötssmör eller någon hemgjord proteinbar. Jag har tänkt byta ut d-vitaminen mot multivitamin istället för att säkerställa de övriga vitaminintagen också. Har ni förslag på någon bra multivitaminprodukt?


Therese

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar