torsdag 15 januari 2015

1. Erik Axl Sund- Glaskroppar

Dagens yoga pass avklarat sålänge Colin sover, och snart blir det att åka på veckans mamma-barn träff. På förmiddagen var vi till parken och lekte av oss, så nu drar Colin förstås ett långt sovpass eftersom han blev så trött efter utevistelsen. Hoppas inte jag måste väcka honom. Han brukar inte alltid vara så glad att bli väckt. Men sover han för länge blir nattsömnen lidande...

Nu när det är nytt år tänkte jag försöka bokföra vilka och hur många böcker jag läser. Jag kom fram till att det är enklast att göra det på bloggen. Här hittar jag snabbt informationen sen om jag funderar på något. Och så kanske någon av er får tips till er egen läsning också. Jag kommer inte att ge några långa recensioner av böckerna. Det orkar jag inte med, och detta är ingen litteraturblogg. Men visst måste jag ju säga om jag tyckte om boken eller inte.

Först ut detta läsår är Erik Axl Sund- Glaskroppar.
Kopierat från bokus.com:
"Av författarna till Kråkflickan, Hungerelden och Phytians anvisningar.

En självmordsvåg sköljer över Sverige. Runt om i landet tar unga människor livet av sig på de mest makabra sätt. Det de har gemensamt är ett djupt intresse för enmansbandet Hunger.
Hunger lever sitt liv någonstans i samhällets periferi. Tillbringar dagarna i sin nedgångna lägenhet med att skriva, ordna konserter och skapa sin märkliga och skoningslösa musik.
Tillförordnade kriminalkommissarien Jens Hurtig utreder de brutala, sorgliga och förbryllande självmorden. I de dödas ägo har man funnit gamla kassettband, hemmainspelade blandband från mitten av 80-talet, som alla visar sig ha tillhört en Aiman Chernikova. Vad har hon med de döda ungdomarna att göra?
Glaskroppar handlar om de mest extrema följderna av kreativt skapande, om vad höga ambitioner och drömmen om det stora genombrottet kan göra med människor. I musikerns, konstnärens och författarens arbete är gränsen mellan fantasi och verklighet tunn och skör.
Erik Axl Sund (Jerker Eriksson och Håkan Axlander Sundquist) debuterade med den kritikerrosade trilogin om Victoria Bergman som sålts till 35 länder. Efter Kråkflickan, Hungerelden och Pythians anvisningar kommer nu första boken i författarduons melankoli-trilogi."
(http://www.bokus.com/bok/9789170376887/glaskroppar/ )

Jag hade redan tidigare fått upp ögonen för kriminaltrilogin Victoria Bergmans svaghet (Kråkflickan, Hungerelden, Pythians anvisningar) men de fanns inte tillgängliga på biblioteket när jag var dit senaste gång. Då fick jag syn på denna istället. Det var ingen bok som toppar mina listor men den var intressant, lättläst och till viss del spännande. Har man begränsat med lästid skulle jag inte rekommendera den men om man är en sån som läser mycket så tycker jag absolut att man kan klämma in denna också.

Therese

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar