söndag 4 januari 2015

Jullimpa

Här innan jul bakade jag en jullimpa och det var så enkelt och blev verkligen gott! Jag tycker verkligen att ni skall spara receptet till nästa år. Ingen vill väl kanske baka jullimpor mera...
Det var egentligen så att jag hade ett halv paket jäst i kylen som jag tänkte använda upp. Därför letade jag efter ett passligt recept på något gott julbröd. Då kom jag över detta recept på en jullimpa. (länk) Det verkade gå snabbt och vara enkelt så jag måste prova det, även om det inte innehöll någon jäst. Och min tanke från början med att använda upp jästen blev alltså till inget. Men ett gott bröd fick vi i alla fall! Jag bakade även en limpa att ta med till pappas på juldagen och där var den också uppskattad.


Här kommer receptet för de som inte orkar klicka sig in på länken:
 
Ingredienser: (2 bröd) (Recept härifrån)
  • 500 g kvarg (10%)
  • 5 dl kallt vatten
  • 2 dl mörk sirap
  • 1/2 dl honung
  • 1 tsk rivet apelsinskal (1 tsk rivet skal motsvarar 1 apelsin)
  • 7 1/2 dl grahamsmjöl (7 1/2 dl motsvarar 450 g)
  • 5 dl grovt rågmjöl (5 dl motsvarar 275 g)
  • 4 dl vetemjöl (4 dl motsvarar 240 g)
  • 1 msk salt
  • 1 msk bikarbonat
  • 1 msk malen ingefära
  • 1 msk malen kryddnejlika
  • 1 msk malen kanel
  • 2 tsk hel anis

  1. Sätt ugnen på 175°C.
  2. Smörj 2 avlånga brödformar, ca 1 1/2 liter, med matfett (för 2 bröd).
  3. Vispa ihop kvarg, vatten, sirap och honung i en stor bunke.
  4. Skölj apelsinen och riv skalet.
  5. Blanda ner apelsinskalet och alla torra ingredienser i degvätskan och rör till en jämn deg.
  6. Fördela degen i formarna, tryck ut degen och strö över grovt rågmjöl.
  7. Grädda mitt i ugnen ca 1 timme och 15 minuter.
  8. Vänd upp brödet på galler och låt svalna. Det är svårt att skära när det är varmt.



Som vanligt följer jag inte receptet till punkt och pricka... Denna gång improviserade jag lite med kryddorna och lämnade bort apelsinen för det hade vi inte hemma. Nästa år om jag bakar det, tänker jag sätta russin och kanske aprikoser i det också.


Therese

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar