lördag 17 januari 2015

Morotskakor

Förra veckans lördag var mamma och Andrea över på en kopp kaffe till oss. Till vårt kafferep hade jag bakat en hälsosammare variant av morotskaka. Jag har redan en tid haft receptet här hemma (här hittar ni receptet, från Tasty Health som vanligt) och det har bara väntat på rätt tillfälle. I lördags slog jag till och den blev faktiskt riktigt bra. Den känns rätt så matig så den passar bra som ett mellanmål också.


Jag kommer definitivt att göra den flera gånger. Inga konstiga ingredienser behövs, utan det mesta är sådant som alltid finns i vårt skåp. Förutom Philadelphia osten då kanske...
På mamma-barn träffen förra veckan hade en av mammorna också gjort en nyttig variant av morotskaka. Hon hade gjort det enligt detta recept (länk) och den var också riktigt god. Den var sötare till smaken eftersom den innehåller mera dadlar och frostingen var lenare eftersom den bara var gjord av ost och ingen kvarg. De gånger jag vill ha mera känsla av en efterrätt (istället för mellanmål som den kakan jag gjorde) kommer jag att prova på detta recept.

Therese

2 kommentarer:

  1. Din morotskaka var jättegod �� / mamma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den var nog god för att vara hälsosam! :)

      Radera