tisdag 31 mars 2015

Stickad tröja

Tröjan som jag stickat åt mig själv är som sagt äntligen klar. Mönstret är från Sandnes garn häfte nr. 1414 Tweed &co. Modellen är nr 15 ur det häftet. Här hittar man den. Jag köpte mitt häfte med svenska instruktioner från Marks i Jakobstad. Samtidigt köpte jag också garnet som det är tänkt att man skall sticka den i, Tweed, men i en ljusare färg än i mönstret. Jag brukar vanligtvis inte köpa så dyrt garn, det kostade över 10€ per nystan men den här gången hade jag ett presentkort att använda upp. För en gångs skull satsade jag lite mera i något åt mig själv.


Tröjan var inte alls rolig att sticka, det var mest avigstickning och mönstret var inte så krävande. Det som gjorde att den gick relativt snabbt att göra ändå var att man stickade med stickor nr. 5. och på rundstickor. Det var alltså bara att sy ihop under ärmarna när delarna var stickade så var den klar. 
Baksidan
Jag är riktigt nöjd med tröjan och tror att den kommer att vara i flitig användning. Jag är glad att modellen passar min kropp. Oftast brukar tröjor bli så långa när jag följer ett mönster eftersom jag är så kort.
Trött mamma efter vaknätter och jobb.




Jag skyller bildkvaliteten på fotografen...

Det var ju tur att vi fick en takatalvi i år också så att jag får användning av tröjan!


Therese

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar