tisdag 24 mars 2015

7. Sue Townsend- Kvinnan som gick till sängs i ett år

Det här var en bok som jag inte hade på min läslista över böcker jag vill läsa. Jag såg den i biblioteket och tyckte att titeln lät bekant. Ett bottennapp kan man kalla den... När jag kommit 100 sidor och jag fortfarande inte tyckte om den borde jag helt enkelt lämnat den. Men jag är en sådan som inte kan lämna en bok som jag redan börjat på. Det är något i mig som gör att jag bara måste läsa klart boken, trots att den är hur tråkig som helst. Det känns som ett nederlag eller ett misslyckande om jag inte läser ut en bok. Till slut blev den trots allt utläst men den blev inte bättre under de följande 260 sidorna.

Från Adlibris:
"Samma dag som Evas barn flyttar hemifrån, går hon och lägger sig. Och stannar där. I sjutton år har hon velat skrika till världen: Stopp! Jag vill kliva av! Och nu har hon äntligen fått chansen.
Hennes man, astronomen Brian, som redan har problem med sin besvärliga älskarinna, blir förstås upprörd. Vem ska nu laga hans middag? Eva vill bara ha uppmärksamhet, klagar han. Och ryktet sprider sig om Evas lilla motståndsrörelse snart har hon fans som belägrar huset och vill ta del av hennes visdom ..."
Källa: http://www.adlibris.com/fi/kirja/kvinnan-som-gick-till-sangs-i-ett-ar-9789187343049

Kanske jag, en halvtidsarbetande mamma till en 1,5-åring som tycker att livet är alldeles fantastiskt just nu, inte är den tilltänkta målgruppen för boken. Kanske jag borde läsa om den om sisådär 25 år och se om den tilltalar mig mera då. Men å andra sidan är jag ingen person som läser om böcker, hur bra de än är. Det finns för många olästa böcker för att "slösa" tid på att läsa böcker igen.

Therese

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar