tisdag 3 mars 2015

Mina hudvårdsprodukter

Inspirerad av Hanna och hennes inlägg om vilka hudvårdsprodukter hon använder, tänkte jag också göra ett liknande inlägg. Jag har ju en tid försökt att kemikaliebanta i badrummet, men jag måste medge att det inte går så värst bra för tillfället...
För det första tar inte mina smink- eller hudvårdsprodukter slut i första taget så jag får liksom ingen chans att köpa nytt. För det andra har jag blivit lite lat. Jag var faktiskt så lat häromdagen att jag helt enkelt inte orkade börja leta efter en passande ny produkt, så jag köpte en produkt som jag har använt tidigare som jag vet att fungerar för mig. Trots att den inte är ekologisk...

Om vi börjar med rengöring av ansiktet. Jag använder (som jag tidigare bloggat om här) Madaras ansiktsrengöring för att ta bort smink, och sedan Santes ansiktskräm. De har fungerat riktigt bra. Speciellt ansiktskrämen passar min hud, den är lätt och går snabbt in i huden. Produkten som jag köpte häromdagen är ansiktstvätten till höger. Jag har känt att min hud behöver någon form av peeling för att få bort all smuts. Det räcker inte med skummet från Madara. Då köpte jag ansiktstvätten från Garnier som jag har haft tidigare och vet att passar min hud. Jag borde ha tänkt över köpet längre och försökt hitta en ekologisk variant, men nu blev det så här den här gången. När jag duschar använder jag honung som ansiktstvätt.

I sminkväskan måste jag medge att det inte finns en enda ekologisk produkt... Jag är ingen storkonsument av smink, så det är inte ofta jag köper nytt smink. Speciellt under vår och -sommarhalvåret brukar jag försöka klara mig med endast mascara och kanske lite solpuder. 
Följande produkter är i alla fall sådana som jag använder mer eller mindre: Lumene time freeze serum (den använder jag bara när det är "fest", under foundation, för att få sminket att hållas bättre), mascara (jag är inte trogen något märke utan byter hela tiden), ögonbrynspenna, concealer, rouge, foundation (just nu använder jag Clarins, men det varierar också ofta), solpuder (använder jag mest på sommaren) och mineralpuder (använder jag de gånger jag inte har foundation).
 
 Och så kommer vi till hårvårdsprodukterna. Det är skrämmande att rada upp dem så här, man ser så tydligt hur mycket man sist och slutligen använder.
Från vänster: värmeskydd, hårskum, balsam, blondspray, två olika sorters hårspray och torrschampo. Torrschampot var en riktig nitlott. Jag brukar alltid använda ett annat märke, men testade ett nytt denna gång men det var inte alls bra. Håret blir riktigt tung och känns inte alls fräscht. Köp inte! (Och etiketten skall se så där "blurrig" ut.)

Produkter som jag använder i duschen och efter: schampo, duschtvål (jag köper alltid någon billig sort, har inte så stor skillnad på märke eller modell, tycker att man blir ju ren hur som helst), peeling för kroppen (jag är väldigt dålig på att peela mig, trots att huden skulle må så mycket bättre av det, den här peelingen har jag haft i många år, jag fick den av min syster för länge sedan och använder den sporadiskt), två olika sorters hudlotion (jag smörjer alltid in mig efter duschen, annars blir huden så torr, när de lotions som jag redan har är slut skall jag absolut köpa en ekologisk variant, jag försöker att åtminstone få de produkter som man lämnar på huden och sugs in i kroppen att vara ekologiska).

Deodoranten har jag visat tidigare och den hänger ännu med. Ibland när jag har tid försöker jag också använda ansiktsmask. Jag har både micro scrub och mask från Estelle& Thild och de här har jag varit riktigt nöjd med. Snart börjar det tyvärr i tuberna...

Som sagt, för tillfället är det inte så ekologiskt bland mina hudvårdsprodukter. Men det skall bli bättre, hoppas jag.

Therese

2 kommentarer:

  1. Intressant att se vad andra använder för produkter, alltid får man någon idé! Jag rekommenderar Lernberger Stafsing torrshampo som finns på kicks. Finns för mörkt och ljust hår och har inte en så där förskräckligt stark doft som många torrshampon tycks ha. Inte heller lika svårt att tvätta ur som vissa andra jag provat. Men likväl tycker jag mitt hår blir beroende av torrshampo och jag börjar lätt använda det för mycket. Ändå en nödvändig "livräddare" ibland... :) Har du testat saltvattenspray?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Det skall jag absolut prova. Mitt hår klarar sig med bara två tvättar i veckan (men då blir det oftast tofs dagen före tvätt) och jag tycker ännu inte att jag har blivit "beroende" av torrschampo. Jag försöker att bara använda det för schampots egenskaper och inte för att skapa volymen. Skulle jag använda det för volymen skulle jag helt säkert använda det varje dag.
      Saltvattenspray har jag inte testat? Hur funkar det?

      Radera