onsdag 11 mars 2015

Update om nya muminmuggar

Min muminmuggssamling har utökats ytterligare. I början av året lanserades en ny design av Lilla My och Snusmumriken. Jag har sett dem i butiken och fingrat lite på dem, men de hade aldrig fått följa med i köpkärran. I söndags, när det var kvinnodagen, överraskade Björn mig med båda muggarna. "Flowers die, Moomins are eternal" fick jag skrivet på ett kort. Ibland lyckas han verkligen överraska mig! Vissa år har jag fått en blombukett på kvinnodagen, men det här var nog snäppet vassare. När jag ännu bodde hemma hos mina föräldrar brukade jag faktiskt få en ros av pappa på kvinnodagen, när jag blev lite äldre och "klassades som kvinna".
(Sen kan man diskutera för och emot gällande om/hur man skall uppvakta kvinnor på kvinnodagen. En del tycker att det är helt förkastligt att "gratta kvinnorna" eftersom det ännu finns så mycket att göra för jämställdheten. Andra tycker det är helt okej att gratta eftersom vi har kommit långt i jämställdhetsfrågan. Mig får man gärna gratta, och inte säger jag nej till presenter eller blommor heller. Allt som kan firas på ett eller annat sätt skall firas.)




En annan mugg som också har fått flytta hem till oss sedan senaste rapport (klick) är muminhuset. Jag tror att den är en av Colins favoritmuggar (han dricker inte ur dem men inspekterar noggrant när jag eller Björn dricker ur någon av muminmuggarna). Det finns så många figurer att leta efter och många detaljer att syna.


Som oftast finns det ytterligare muggar som jag skulle vilja ha i min samling. Just nu står den här högt på listan:

Håll vattnet rent. Bildkälla.
"Håll vatten rent är en ny muminmugg från Arabia i samarbete med organisationen Håll Sverige Rent. Muggen rymmer 30 cl. Dekor på vitroporslin. Design: Tove Slotte-Elevant. Tillfällig utgåva, säljs endast i Sverige under 2015. 15kr per såld mugg går till stiftelsen Håll Sverige Rent.

Mumintrollens skapare, Tove Jansson, älskade havet och naturen. Att värna om miljön var för henne en självklarhet. Tove tillbringade sina somrar på den älskade ön Klovharun i Pellinge skärgård och hennes kärlek till det fria återspeglades ofta i Mumintrollens värld, inte minst i boken ”Pappan och havet”.
Under 70-talet illustrerade Tove, tillsammans med sin bror Lars Jansson, exklusiva Muminaffischer för stiftelsen Håll Sverige Rent i deras kampanj ”Rädda Östersjön”. I februari återupplivar Arabia motivet på de gamla affischerna i en exklusiv specialmugg för Håll Sverige Rent.
Genom att köpa muggen bidrar du till Håll Sverige Rents arbete med att upplysa barn och ungdomar om nedskräpningens påverkan på vår miljö. Motivet påvisar problemen om vad som händer om vi skräpar ner våra hav men påminner oss också om vår vackra natur. "
Källa: Muminmuggar.se (http://www.muminmuggar.se/arabia-mumin-hall-vattnet-rent-mugg)

Det här är alltså en mugg som endast säljs i Sverige, så om någon är på väg dit och kan tänka sig att hålla ögonen öppna efter den skulle jag vara tacksam! Jag har sett på flera loppisar att folk säljer dessa till hutlösa priser här i Finland. Tydligen far folk och hamstrar hem dem från Sverige och tjänar en slant på att sälja dem till ivriga samlare här omkring. Riktigt så långt tror jag inte att jag sträcker mig. Så om någon får syn på den får ni gärna köpa den till mig!


En annan mugg som jag också gärna skulle vilja ha är den här:

Ögonblick på stranden. Bildkälla.

Det är den nya säsonmuggen för sommaren 2015 som kommer ut till försäljning i april. Den kommer säkerligen att finnas i vårt vitrinskåp inom en överskådlig framtid. De senaste årens säsongmuggar för sommaren har liknat varandra väldigt mycket, speciellt till färgerna. Den här skiljer sig mera åt och det är jag glad över. Även om den gula färgen också återfinns på de tidigare säsongernas muggar skiljer den sig mera till designen jämfört med tidigare år.

Therese

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar