onsdag 1 april 2015

Årets påskpynt

Vi har inte mycket påskpynt hemma. Jag tror vi har någon tupp uppe på vinden, men det torde vara allt. Vi är sällan hemma en hel påsk, oftast är vi hos våra familjer i hemtrakterna en del av tiden så därför har det känts onödigt att påskpynta så väldigt mycket.
I år däremot kände jag för att påskpyssla med Colin. Det passade dessutom bra nu när han har varit krasslig. Det som vi skulle pyssla måste vara enkelt och gå snabbt eftersom Colin knappast skulle ha tålamod att delta i pysslandet särskilt länge, eller delta överhuvudtaget.

Med kaffekannan och vattenflaskan påfyllda var vi redo att börja. Colin fick rita med sina pennor medan jag klippte ut "ägg".

Äggen hängde vi i påskriset som vi hade tagit in i söndags. Instruktionen till äggen finns här. Jag använde mig av scrapbookingpapper, som tyvärr är vitt på ena sidan.
Jag såg att Hanna också hade påskpysslat pappersägg med sin pojke.
Sen ritade "vi" på ägg som placerades i och vid påskgräset. Inspirationen fick jag härifrån. Tyvärr är det bara den ena sorten påskgräs som har lyckats. De mindre fröna vill inte ta sig... Jag hittade två olika sorter i skåpet och tur var det väl att jag provade båda så att vi fick något påskgräs överhuvudtaget.


Påskliljan som hade tagit stryk av luftvärmepumpen fick offra sig för denna installation.

Några ägg, några blad, några torkade blommor och en kyckling. Så var det klart! Det var Björn som kom hem med kycklingarna från butiken. Han tyckte att vi behövde något i påskgräset som vi hade sått. Helt ovetandes om att vi samma dag hade pysslat.

Och något mera påskpynt än så här kommer vi inte att ha i år eftersom vi åker norrut på fredag. Jag väntar med spänning på allt påskpynt som Colin kommer att komma hem med från skolan sen, mer och mindre vackra kreationer. Kanske pysslade de vid dagmamman i år också, men Colin har ju varit sjuk så därifrån kom det inget pynt i år.

Imorgon får vi troligtvis besök hela dagen av en av mina tidigare studiekamrater. Och jag ser så fram emot det! De flesta av mina studiekompisar har flyttat bort från Vasa så det är inte så ofta vi ses, tråkigt nog...

Therese

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar