onsdag 18 mars 2015

Fröknäcke

Trots att trenden med fröknäcke har blivit rätt så stor är det något som jag ännu inte hakat på. Jag har testat några gånger men det har inte blivit så bra som jag har velat. Ibland har det bränts, andra gånger har det blivit segt osv. Därför har det inte blivit något som jag brukar göra så ofta.
 Men nu kanske det blir ändring. När vi var och handlade hittade jag en färdig fröblandning som var tänkt till fröknäcke, Risentas Fröknäcke Bakmix.
Jag är en person som annars aldrig skulle köpa färdiga bakmixer eller "bara att tillsätta det eller det"-produkter eftersom de oftast innehåller en massa onödiga tillsatsämnen. Den här mixen innehåller bara frön: solroskärnor, sesamfrö, pumpakärnor, linfrön, psylliumfrön, chiafrön och inget onödigt. Nu minns jag inte exakt vad den kostade men jag tyckte inte att den var så dyr. Antagligen blir det dyrare att köpa den färdiga mixen än att blanda ihop frön själv, men det kan inte vara fråga om mycket.
Med den färdiga bakmixen var det bara att tillsätta vatten och olja, vänta i 10 min, baka ut på två plåtar och sen grädda. Frömixen räckte till två plåtar.

Instruktioner.

Frön blandas med kokande vatten och olja.

Två plåtar utbakade. Jag satte lite flingsalt ovanpå ännu. 

Klart!

Bara att bryta i lagom stora bitar.

Och det här har nu blivit mitt nya kvällsmål, tillsammans med kvargblandningen.

Nu skulle jag vilja hitta någon spännande krydda som man kunde sätta ovanpå innan gräddning. Kanske smaksatt flingsalt kunde vara något?

(För att göra det klart för alla: jag har inte blivit kontaktad av Risenta och blivit ombedd att skriva detta, det är helt mitt eget påhitt. Tänk om det vore så väl så man fick testa produkter för Risenta...)

Therese

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar