måndag 9 mars 2015

En liten sjukling

Idag var det riktigt skönt med måndag faktiskt! I slutet av förra veckan var Colin sjuk, men han hade en kort förkylning, feber i 1,5 dygn och sedan frisk igen. Helgen var också fylld med program, så en ny, tom vecka, välkomnas varmt!

Colin blev sjuk på onsdagskväll. Han fick feber och blev alldeles ynklig av sig. Febern höll i sig hela torsdagen, det var en lång och tung dag för oss båda. Knäpp som man är, började jag frosta ur frysen ännu till. När jag på morgonen såg att temperaturen låg på minus kunde jag inte lämna den igenfrostade frysen mera. Jag har i flera veckors tid tänkt att jag skall frosta ur den någon torsdag eller fredag då vi är hemma men det har alltid varit så milt väder. Jag orkar nämligen inte börja packa in alla sakerna och förvara dem i kylskåpet, utan jag vill ta den enkla vägen och sätta allting på utsidan under tiden isen smälter. På torsdag var det alltså några grader på minus. Så länge Colin slötittade på youtube bar jag ut alla sakerna, sen fick isen smälta, och när Colin sov middagsvilan så torkade jag ur frysen. Och det var enormt skönt att äntligen få kryssa av den punkten på min att göra lista.

Soldyrkaren i mig tyckte det kändes aningen bittert att sitta inne hela dagen när solen sken så vackert.

Eftersom Colin inte hade någon stor aptit pga. sin förkylning passade jag på att göra en riktig smarrig lunch till mig som han inte vill ha. Både på torsdag och fredag lyxade jag till det med sallad gjord på en massa godsaker som jag hittade i kylen. Ibland har man just precis de ingredienserna i skåpet som gör en perfekt lunchsallad. Det här är vardagslyx!
 

Att få Colin att äta något under torsdagen var däremot ett helt projekt. Inget ville han ha. Inte ens puré. Lite yoghurt fick jag honom att äta. Försökte koncentrera mig på sådant som skulle ge vätska samtidigt. 

Någon mat fick jag absolut inte i honom.

Det som han åt lite av sist och slutligen var riskaka med honung på. Inte mycket näring i det, men lyckligtvis var han inte sjuk länge.

Att få honom att dricka var absolut inte lätt. Han blev erbjuden allt jag kunde tänka mig. Det som till slut gjorde att han drack lite i alla fall var när han fick dricka vatten ur mitt och Björns glas. Han ratade allt annat, sugrör, pipmugg, eget glas, saft, vatten, mjölk...

Under torsdagen sov Colin en stund i sängen inomhus, så jag smög omkring och gjorde så lite som möjligt. Ville inte väcka honom med något onödigt ljud. Jag undrar när jag senast suttit och stickat inomhus i all tystnad när han sovit. Det var nog ett år sedan åtminstone. Skönt var det i alla fall den halvtimmen det varade.
En ärm framskrider.

När Colin hade blivit så duktig att han börjat använda pottan, tyckte Björn att han kunde få något, så han köpte ett verktygsset åt honom. "Gunn" (skruven) är mycket uppskattad här hemma för tillfället, han skruvar på alla skruvar han ser i diverse möbler, men pottan tyckte han vi kunde sluta använda nu...

Helgen var som sagt fylld med program. På lördag skötte syster Colin en stund så länge jag och Björn var in till stan på lite tumistid och på söndagen hade vi svärföräldrarna som också agerade skötare en stund. Jag och Björn var bl.a. på "kvinnodagsmiddag" till Amarillo, där fick kvinnorna en gratis efterrätt. Vi märket under söndagen när vi skulle luncha i stan att det är väldigt få restauranger som har öppet på en söndag... Men jag blev riktigt nöjd ändå med valet av restaurang. Jag provade en måltid med lax och batat och det var riktigt gott. Amarillo kan tydligen annat än hamburgare och chicken pockets. Här hemma fikade vi med bl.a. cupcakes och cheesecake.

Annat vi har gjort i helgen är att jag har testat en ny variant av bananplättar. Jag använde mig av detta recept (klick) och det blev bättre än att bara använda banan och ägg. Som tillbehör hade vi bärkräm som lämnat över från mannagrynsgröten.

Vi har också byggt och lekt mycket med lego i helgen.

På söndag hann vi med en lång utevistelse på förmiddagen innan svärföräldrarna kom. Colin hade riktigt bra ro att vara i parken. Det var säkert mycket roligare när Björn också var med. Han är så van att bara leka med mig.
 

Små överraskningar gör vardagen, eller hur? Idag när jag skulle äta min kvarg till mellanmål på jobbet fick jag se detta. En liten filur har varit och "tandmärkt" burken. Lilla söta vännen, tack för att du piggar upp mammas jobbdag!
 

Nu skall det som sagt bli skönt med en vecka utan program! Jag är också helt frisk från förkylningen så träningen är tillbaka till det normala. Jag ser framför mig en vecka med mycket utevistelse eftersom det har lovats så härligt väder! Ha en fin vecka!

Therese

2 kommentarer:

  1. Oj, vilken energi du verkar ha :D Alltid nåt på gång :) Jag har ett önskeinlägg du gärna skulle få skriva om du vill: du är den enda hemmatränande bloggaren jag hittat, så jag är jätteintresserad av hur du gör. Skulle du vilja presentera din utrustnig, ditt träningsupplägg och tips för hemmaträning? Jag har sett att du har en del utspritt i olika inlägg, men jag skulle gärna läsa ett där allt finns med :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar. Ja, jag har svårt att int ha något projekt på gång. :)
      Vad roligt med ett önskeinlägg! Jag kan absolut göra ett inlägg om träningen. Jag skall försöka sammanställa det här inom den närmsta tiden. Måste samla mina tankar först! :)

      Radera