torsdag 26 mars 2015

Mindre lyckat loppisköp

Jag har nästan bara pratat gott om loppis tidigare, men ibland kan man faktiskt köpa grisen i säcken också... De gummistövlar som Colin hade under hösten började bli för små, så han behövde få nya. Istället för att köpa helt nya köpte jag via loppis. Jag köpte ett par fodrade Calippo via ett loppis på facebook. De var billiga, bara 5 €, men nu i efterhand förstår jag ju varför de var så billiga. De läcker ju! De fungerar helt ok att använda när det bara är klottigt ute, men de håller inte tätt om Colin hoppar i vattenpölar. Surt sa räven...
Jag köpte ett par andra gummistövlar också, i en större storlek, när jag var på "loppishumör" och sökte efter de andra. De har ännu inte blivit testade så jag vet inte om de också läcker. Jag får väl skylla mig själv som inte kollade upp på förhand i hurudant skick gummistövlarna var. Jag utgår ifrån att det man lägger upp till försäljning är helt och rent, annars anger man i annonsen vad som felas. Från och med nu måste jag bli mera kritisk och inte lika godtrogen.

Det som jag också tidigare har lovordat är kusiner som man får ärva av! Och där har jag aldrig fått grisen i säcken! Vi är så tacksamma över allt Colin får av sina kusiner. Vi har nästan aldrig hittills behövt köpa "vardagskläder" till Colin. Det är sist och slutligen väldigt lite kläder som vi har köpt åt honom. Han har fått ärva så mycket av sina kusiner och sen får han mycket av sina mor- och farföräldrar och moster också. I helgen fick Colin en påse full med kläder av sina kusiner (eller faster, hur man vill se på det) innehållandes bl.a. en halare och ett regnställ.

Regnstället kommer riktigt lägligt eftersom det som han hade i höstas börjar bli lite tightare, speciellt jackan.

Halaren till höger har jag köpt tidigare via loppis. Halaren till vänster fick han ärva. Det är bra med flera halare nu under våren. I vintras klarade vi oss bra med bara Molo halaren. Han blev ju inte våt efter utevistelser då. Nu däremot blir han klottig och våt nästan genast man far ut så det är bra att det finns ombyten!

Har du gjort någon dålig "loppisinvestering"?

Therese

4 kommentarer:

  1. Jag har nog också gjort mindre lyckade loppisfynd, köper man mycket via loppis så är det nästa oundvikligt att misslyckas ibland tror jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl nog så ja... Tyvärr, något man får räkna med.

      Radera
  2. Jo, idag på muksukirppis. Köpte en påse med träklossar. Det visade sig att hälften var hemmagjorda. Kanske inget fel i det (men de var inte så bra gjorda vid närmare synande) , men jag vet ju inte vad det använts för färg då de målats, så tror inte jag vågar låta Vincent leka med dem då han ännu lägger saker i munnen ibland. Verkligen dåligt köp. Å en tröja visade sig ha en fläck som knappast går bort i tvätten. Nå, den kostade 1€ så ingen stor förlust. Men hela och rena kläder är ju vad man borde kunna förvänta sig då man handlar på loppis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va tråkigt! Jag tycker nog absolut att kläder/saker skall vara hela och rena, hur billiga de än är!

      Radera