måndag 23 mars 2015

Kalashelg

Måndag morgon och man märker att Colin har feber. På bättre sätt har man startat en vecka. Men nu skall vi inte vara bittra. Vi hade en fin kalashelg som kräver en tillbakablick.

På torsdag hade vi mamma-barn träff i muminparken. Vädret var inte riktigt på vår sida. Solen sken på förmiddagen och senare på eftermiddagen, men just under vår träff småregnade det. Men barnen störde det knappast. Och lite folk var det i parken också, antagligen tack vare vädret.

Jag har gjort klart min tröja. Och den förtjänar ett eget blogginlägg. Bara jag får den fotograferad.

På fredagmorgon satt jag och Colin länge och åt frukost, läste böcker och spanade efter diverse motorfordon. Det kommer de där stunderna ibland som bara är för ljuvliga!

Vi hade också hantverkare på besök på fredag. Alltid är det något...

På fredagskvällen kunde jag känna mig riktigt harmonisk vid kvällskaffet. Nästan allt var bakat inför kaffebjudningen på lördag, bastun var igångsatt och familjen var samlad.

På lördag blev det alltså kaffebjudning för födelsedags"barnet".

Choloate chip cooke dough brownies (recept)

Cake pops gjorda på marianne kex och vaniljfärskost.

Morotskaka (recept)

Frusen dominokaka (recept)

Jag är ju en sådan person som alltid vill testa något nytt när jag bakar. Det gör att det ibland kan bli lite spännande när man inte vet exakt hur något kommer att smaka. Den här gången tycker jag att jag lyckades riktigt bra med allt. Cake popsen var de enda som jag hade gjort tidigare så de visste jag att smakar gott. Allt det andra var obeprövade recept men det smakade gott, tack o lov!


På söndag var det Björns riktiga födelsedag. När Colin vaknade där vi 6.15 steg han och jag upp och började på med frukosten. Vi bakade frukostfrallor enligt detta recept (men bytte ut proteinpulvret mot havremjöl) och dukade upp med en massa gott.

Colin förstod inte riktigt det här med att vara tyst så att pappa får sova. Men vissa ögonblick var han rätt så lugn och läste böcker för minilastaren. (Tack pappa för minilastaren! Den var en höjdare. Den fick följa med till butiken igår och han skulle gärna sova med den också. )

Frukost på säng hör till, men det är inte så smidigt med en vild 1,5-åring... Det mesta hade vi därför dukat upp på köksbordet.

Frukost! Man borde verkligen ta sig tid att göra nybakt bröd till frukost oftare. Det är ju så gott!

Efter frukost passade jag på att kombinera en motionsrunda med ett ärende i stan. Benen kändes pigga och det var skönt att komma ut på en lite längre runda. Jag lunkade på i en mysig takt och försökte se till så att inte pulsen steg alltför mycket. Jag hade gärna fortsatt så att jag skulle fått ihop till 2 h men klockan blev så mycket, så 1,26 fick räcka.

Efter lunchen mumsade vi på kalasrester.

Jag och Colin for och handlade och gav Björn lite egentid. Jag hade sagt åt Björn att han fick "beställa" vad han ville ha till middag på sin födelsedag. Han velade länge och tyckte det var ett väldigt svårt beslut att ta. Här kommer ett tydligt exempel på hur osjälvisk han är och hur mycket han tänker på andra. Till middag på sin födelsedag beställde han franskisar och saarionens hamburgare (!), för att jag inte skulle behöva göra så mycket... Jag gav honom inga begränsningar gällande middagen, han fick beställa vad han ville, och så blir det hamburgare och franskar. Det är ju inte precis som att jag har tummen mitt i handen gällande matlagning (om jag får säga det själv) så för den skull hade han inte behövt välja något enkelt som kräver minimalt med arbetsinsats. Men det är så han är, min kära sambo, tänkte mera på att jag inte skulle behöva stöka på i köket än vad han egentligen ville ha. Efter lite övertalning fick jag honom slutligen att välja något annat. Det blev då lövbiff och criss-cross potatis (inte ens hemgjorda klyftpotatisar...).
Hur som haver, gott smakade det och med en bit av gårdagens kaka till efterrätt var man mätt och belåten.

Även om Colin är sjuk (Björn var hemma idag med honom, även imorgon, jag blir hemma på onsdag om det behövs) är det skönt med en ny vecka. Helgen bestod av allt för mycket sötsaker och sämre matval och min kropp är alldeles i chock nu efteråt. Nu är det tillbaks till rutiner med både mat och träning. Och så hoppas vi att Colins förkylning är snabbt övergående! Han har haft mycket energi nu ikväll och det har knappt märkts att han är sjuk, men lite feber och hosta har han.

Therese

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar