torsdag 19 mars 2015

Att träna hemma

Jag fick en kommentar här tidigare från en som ville veta mer om min träning och just hemmaträningen. "Oj, vilken energi du verkar ha :D Alltid nåt på gång :) Jag har ett önskeinlägg du gärna skulle få skriva om du vill: du är den enda hemmatränande bloggaren jag hittat, så jag är jätteintresserad av hur du gör. Skulle du vilja presentera din utrustnig, ditt träningsupplägg och tips för hemmaträning? Jag har sett att du har en del utspritt i olika inlägg, men jag skulle gärna läsa ett där allt finns med :)"

Jag har tidigare skrivit ett inlägg om min träning här (klick), det kan man gå in och läsa till en början, så skall jag försöka fortsätta på tråden i detta inlägg.

Så, orkade någon läsa igenom hela det förra inlägget?
Det är alltså Body rock som är min huvudsakliga träning, och jag är fortfarande lika förtjust i det! Det brukar bli kring 5-6 pass i veckan eftersom jag försöker få in variation i form av ett yoga pass eller en löprunda, och förstås också en vilodag.

Eftersom jag hållit på med Body rock rätt så länge nu och börjar känna till systemet så bygger jag ofta upp egna pass, istället för att använda de färdiga videorna. Jag har en hel hög av papper med nedskrivna pass så det är sällan jag tränar direkt från en video numera.

För att variera träningen brukar jag ibland köra lugnare träning (med inte så hög puls, inte lugn som i "inte tungt"), lite mera renodlad styrketräning. Speciellt de dagar när jag har sovit sämre (pga. en vilding som härjat på natten) eller annars känner mig trött i kroppen brukar jag försöka att inte träna så högintensivt för att belasta den redan trötta kroppen. Då brukar jag ofta använda mig av övningar ur Paolo Robertos bok "Träningsbibel". Den är fullproppad med olika övningar (utan vikter) och indelad enligt ben, armar och mage-rygg, så det är lätt att bygga upp ett pass utifrån den. Eftersom övningarna i boken inte använder vikter brukar jag sätta till andra övningar som man gör med vikter.

Utrustningen som jag har hemma är verkligen inte komplicerad. Det finns givetvis massor med prylar jag skulle vilja ha, men hittills har jag klarat mig finemang med det som redan finns hemma. Hemmagymmet får utvecklas i sakta mak, med lite småsaker nu som då.
 Handskarna fick jag till julklapp av Björn, de har inbyggd handledsstöd. Ett hopprep, effektivt att få upp pulsen med. Och så ett par träningsskor. Mina gamla Nike Free hänger med ännu! På telefonen har jag en app med vilken man kan ställa in work/rest intervaller som jag använder under träningen.

Och så till vikterna. De uppfyller sitt syfte, men skulle jag köpa nya vikter nu skulle jag satsa i en helt annan variant. (Vikterna hade Björn med sig redan då vi flyttade ihop.) Skall man byta vikter på dem så tar det en stund när man skall skruva av och på ändarna. Det är alltså inte något man gör mitt i passet när man har 10 sekunder på sig att förbereda inför nästa övning. Jag skulle gärna ha någon version av den här modellen. Där går det lite enklare att justera vikten. Men priset är också rätt så saftigt...
Utöver serien med de ställbara vikterna har jag också ett par ankel/vristvikter på 1 kg/st och ett par mindre hantlar som är 2kg/st. Ankel/vristvikterna använder jag främst vid rumpövningar.

Utöver vikterna har jag en del övriga "träningsredskap". Även om jag väldigt gärna skulle vilja ha de här, så har jag klarat mig bra hittills med det som redan finns hemma. En pall från Ikea fungerar utmärkt att använda till step-ups och andra liknande övningar.

En stol och en bänk fungerar också bra att använda till tricep dips, elevated push-ups osv. Man måste vara kreativ om man skall träna hemma. Ofta hittar man ett sätt att utföra övningar på även om man inte har just den specifika produkten som de har i träningsvideon.

En matta är ett måste. Det behöver inte vara en träningsmatta utan en vanlig golvmatta fungera självklart. På mattan har jag alltid en filt vid t.ex. situps eftersom det annars gör för ont i svanskotan då mattan är så tunn. En handduk kan vara bra att ha att torka svett med. För den rinner vill jag lova!
 
 Alla redskap instoppat i ett skåp efter träning. Smidigt och behändigt.

Minst lika viktig som träningen är målet efteråt. Det är viktigt att tanka på med energi direkt efter träningen. Och kom ihåg kolhydraterna också! Det räcker inte med bara protein efter träning. Mitt postworkoutmeal ser nästan alltid likadant ut. En banan, riskaka(or) med jordnötssmör och en proteinshake.
Hemmaträningen fungerar perfekt för mig. Jag skulle inte ha tid att besöka ett gym varje gång jag skall träna. Det tar flera timmar med transport till gym, ombyte, träning, dusch och transport hem igen. Med familjelivet är det utmärkt att kunna utöva träningen hemma. Det är egentligen bara under själva träningen som jag "är borta", i duschen efteråt kan Colin komma med, när jag äter mitt postworkoutmeal kan jag ge kvällsgröt åt Colin samtidigt osv. Och de dagar jag är ledig tränar jag alltid när Colin sover. Ofta vill Colin också vara med när jag tränar så då är vi hela familjen samlade i samma rum. Ibland sitter han och Björn och spelar trummor och gitarr samtidigt som jag tränar. Det är alltså perfekt att kunna kombinera familjelivet med träningen på det här sättet.
 Trots att hemmaträningen tar mycket mindre tid jämfört med att åka till gymmet skulle jag aldrig fixa det utan en tålmodig och osjälvisk sambo! Så det kan vara bra att se till att man har en sån i hushållet också om man vill satsa mycket på träningen.
Tack för allt du gör!
För att få hemmaträning att funka behövs alltså en del grundutrustning, men det mesta hittar man redan i hemmet. Beroende på hur intensivt man vill träna kan man satsa mer eller mindre. Man klarar sig med bara kroppen som vikt också! På Body rocks hemsida och deras youtube kanal finns färdiga träningspass, bara att trycka på play och börja köra. Det kan också vara en idé att följa någon av instruktörerna på Instagram. Jag följer Lisa och hon sätter ofta ut inspiration till övningar och även färdiga program. Ett av mitt favoritpass när det kommer till att riktigt höja pulsen och bli helt slut kommer från hennes instagram. För att få träningen till en vana tror jag att det krävs att träningen är något som är roligt. Det är svårt att motivera sig att träna hemma om man inte tycker att det är roligt. Men visst behövs en del disciplin och lite jävlar anamma om man skall få det till en rutin. 

I det förra inlägget som jag hade skrivit om träningen hade jag också "premiär för magbilder" efter förlossningen. Det var första och enda gången hittills som jag visat den här på bloggen. Det är ett så känsligt ämne så jag har valt att inte diskutera kring det allt för mycket. Nu tycker jag däremot att det passar bra med lite "kroppsbilder" med tanke på inläggets ämne. (Och kom ihåg att det här är alltså träningsrelaterade bilder! Det är inga bilder på hur jag tycker man bör se ut efter att ha fött barn. Nu råkar det vara så att jag tycker om träning och jag har även fött ett barn, och jag är otroligt stolt över mig själv. Jag vill inte att någon skall tolka mitt inlägg eller mina bilder som så att det är så här man skall se ut efter att fött barn.)

Efter avslutat pass blir man rejält svettig. Telefonen täcker ansiktet av en orsak... 
En annan aspekt med hemmaträningen som är positiv är att man inte behöver satsa mycket i träningskläder. Det fungerar bra med gamla toppar och shorts. Det behöver inte vara snyggt så länge det fungerar att träna i. Jag säger inte att man behöver "piffa upp sig" för att fara till ett gym heller, men nog skulle jag tänka lite på vilka kläder jag satte på mig då i alla fall. Inte skulle jag komma med en urtvättad, Lacoste topp från Thailand...
 

Och så till det halvt, ångestfyllda momentet: magen, här drygt 1 år och 7 månader efter förlossning. Och jämför man med bilden i förra inlägget kan man konstatera att bristningarna har bleknat ytterligare. Jag lägger inte märke till det så tydligt eftersom jag ser dem varje dag, men när man jämför så här blir det tydligare. Huden är nog fortfarande lika lös och slapp i området men själva ränderna syns inte lika bra mera.

Och jag måste säga att jag inte har lika mycket ångest över bristningarna mera. Jag njöt av sommaren utan att ha ångest över bristningarna när jag hade bikini på mig, och det var mitt mål! Mission accomplished! Det tar tid att acceptera den nya kroppen, men det blir lättare med tiden. 

I maj förra året minns jag att jag var så stolt över mig själv när jag lyckades få en synlig ådra på axeln efter ett ordentligt träningspass.

Nu har den blivit längre och jag är fortfarande lika stolt över hur långt jag har tagit mig! Det finns naturligtvis delade åsikter kring huruvida man tycker det är "snyggt" med synliga ådror eller inte och det är förståerligt. Jag antar att det kommer fram vilken sida jag håller mig till. 
 

Och det var åter en inblick i min träningsvardag och mina tankar.
Förhoppningsvis fick du som ville veta mera om hemmaträningen här lite tips eller idéer. Fråga igen om det var något specifikt som lämnade oklart!

Therese

2 kommentarer:

  1. Tack så mycket! (det var jag som frågade :)) Här fick jag massa fina tips. Nu har jag också testat ett bodyrock och visst var det roligt! Och gräsligt tungt :) Men om man håller på ett tag lättar det säkert lite. Jag måste också säga att OJ vad snygg du är! Jag skulle vara galet nöjd om jag såg ut som du, och då har jag inte ens några barn :) Bara att sätta igång och svettas nu då:) Tack igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra att du hade nytta av inlägget! :) Jo, visst blir det "lättare", men det är ju tacksamt att man kan justera enligt egen nivå hela tiden! Man märker nog att man orkar mera vartefterhand.
      Tack för komplimangen! Resultat av mycket svett och jävlar anamma. :)

      Radera