torsdag 5 mars 2015

Fixa till garderoben

Det har snurrat på väldigt många bloggar det här med att fixa till en basgarderob och att rensa bland plaggen. Jag har inte hakat på det här fenomenet (eller vad man nu vill kalla det) medvetet. Det har kommit sakta men säkert och nu inser jag ju att jag faktiskt också har börjat försöka få en mera hållbar garderob.

På många ställen har man kunnat läsa och se att basgarderoben skall innehålla bl.a. t-skjortor/linnen i klassiska färger så som svart och vitt, en svart kavaj, en vit knappskjorta och ett par välsittande jeans. Det här har inte alls känts rätt för mig. En svart kavaj har jag (den sitter däremot väldigt dåligt eftersom den numera är för stor) men den använder jag väldigt sällan, nästan bara på begravningar. En vit skjorta har jag också men den är likaså väldigt sällan i användning. Jeans har jag och t-skjortor och linnen har jag. Alltså har jag de flesta plaggen i "en bra basgarderob" men ändå har det inte känts som att jag har en bra basgarderob. Sen när jag läste det här inlägget på Elins blogg föll polletten ner. Det är ju precis så här jag har känt det. De plaggen som oftast beskrivs som en bra basgarderob passar inte alls den stil eller livssituation jag har. Jag går inte klädd i kavaj, skjorta och pumps varken hemma eller i jobbet. Varför skall jag då bygga upp min basgarderob utifrån den stilen?

I och med att jag har rätt så mycket kläder som inte passar mera så har jag också börjat sälja en del. (Titta in min profil på Syrrans Garderob vettja, länk finns till höger.) Jag tar det lite vartefter. Jag har inte gått igenom alla kläder ordentligt och rensat och sorterat hela garderoben. Det är mera så att när jag kommer över ett plagg som inte passar så åker det antingen upp på vinden i väntan på bättre passform (jag är realist och inser att jag inte kommer att kunna träna 6 dagar i veckan för alltid, nu är jag tacksam över att jag kan det, men när träningen sen minskar kommer också kroppen att förändras) eller så säljer det. Samtidigt som jag säljer bort försöker jag också låta bli att köpa nytt. Det blir inga spontanköp längre. Och det måste jag säga att jag är väldigt duktig på. Jag känner att mina pengar är alltför värdefulla för att slösas på plagg som sen inte används. Varje plagg som jag köper nuförtiden är därmed noggrant övervägt.

Förutom att jag rensar bort och låter bli att köpa nytt har jag också börjat satsa på mera kvalitet de gånger det är möjligt. Till exempel köpte jag en kofta i 100% bomull från Me&I (från ett loppis, priset på en ny skulle inte min plånbok ha gillat). Koftan är nästan identisk till formen med en som jag har sedan tidigare från H&M. Men den har pga. materialet börjat noppa rätt så mycket och är inte den finaste mera. Istället för att gå till H&M och köpa en ny, billig, som sen också börjar noppa efter en tid satsade jag på en lite dyrare som förhoppningsvis håller sig fin länge. Nuförtiden är det mycket lättare att köpa specifika plagg på loppis. Man behöver inte gå runt på olika fysiska loppisar och spana om man söker något specifikt, det finns ju så många möjligheter på nätet. På Facebook finns massor av märkesspecifika loppisar, Me&I, Polarn och Pyret, Ikea osv. Nu när jag hade bestämt mig för att jag skulle satsa på koftan från Me&I satte jag bara upp en annons om att jag ville köpa just den koftan och i vilken storlek. Sen var det någon som nappade på min annons och jag köpte koftan för flera tiotals euro billigare än om jag hade köpt den ny. Behändigt och smidigt!

Cardigan från Me&I. Jag hoppas den håller passformen bra! (Bildkälla)


Andra bloggare som också fixar till garderoben är bl.a. Christina (hennes projekt hittas här) och Linda (här har hon skrivit om det). Kanske du också blev sugen att se över innehållet i din garderob?

Therese

2 kommentarer:

  1. Jag kände också igen mig i Elins inlägg om basgarderobens innehåll.

    SvaraRadera