måndag 16 mars 2015

En solig marshelg

En perfekt hemmahelg, det är precis vad vi har haft. (Förutom lite tidiga morgonvanor och dåliga nätter...) Alla dagar som vi har varit lediga har vi farit ut vid 8.30, gått in för att äta lunch vid 11, Colin har sen sovit (ute) och jag har tränat, efter mellanmål har vi igen dragit på oss utekläderna, in vid 16.30 för att äta middag, och någon dag har vi igen farit ut efter middagen. Vi har minsann tankat frisk luft och d-vitamin, och haft massor med kvalitetstid. När vi är inomhus blir det lätt att man pysslar på med en massa olika saker, bakar, städar osv. men när vi är ute finns det inte så mycket att göra så då umgås vi verkligen.

Colin har haft vattenpölsradaren på hela tiden. "Tatti, tatti" låter det för det mesta. Här har han hittat en passlig pöl som han hämtar vatten ur med traktorns skopa. Och han har verkligen blivit "viidfäälo". Han kan lätt smyga iväg bakom något hörn om det är något som lockar. Både på gott och ont att han tar för sig mera...

Ännu är väl inte pulkasäsongen över?

Halaren som han har på sig är förresten ett riktigt loppisfynd. 6€ för en hel och ren halare och den funkar alldeles utmärkt att ha som "gårdshalare".

På förmiddagarna har vi besökt någon park för att inte gårdsplanen skall bli för tråkig.

Vi har varit rätt så ensamma i parkerna när vi kommit dit. Tydligen börjar "parktiden" först där vi 9.30/10). Men Colin har inget emot att inte behöva dela på leksakerna med någon annan.

Jag har försökt placera mig strategiskt i solstrålarna hela tiden. Det är dessutom ännu väldigt kyligt i luften så någon annan värme än från solstrålarna kan man inte prata om.

Där borta kan den uppmärksamma ana en grävmaskin. Och när det kommer till grävmaskiner är Colin verkligen uppmärksam!

Fredagens träningspass var ett riktigt bottennapp. Inget gick som det brukar och allt var tung. Men man behöver väl de där bottennappen allt emellanåt så det känns bättre där emellan! Vilken tur att det var fredag och härligt väder. Efter en liten powernap som jag hann med så länge Colin ännu sov kändes det genast bättre och det dåliga humöret var borta.

Mera utelek och mera vatten!

Bananglass! Har man bananer som börjar bli mörka och övermogna kan man lätt frysa in dem i små bitar. Sen är det bara att ta ut och mixa dem och så har du bananglass. För att riktigt lyxa till det hade jag i en klick nutella och toppade med riven choklad.

På lördagsmorgon hade vi alltför tidig väckning. När klockan var 3.30 tyckte Colin att man inte behövde sova mera... Då passade det bra att besöka en ny lekpark på förmiddagen så att vi (både han och jag) skulle orka hålla oss vakna.

Sandlåda och rutschbanan är nästan alltid favoriter, oberoende av vilken park vi leker i.

På grund av det härliga vädret har jag inte någon lusta att vara inne och baka bröd. Då åker bakmaskinen fram! Skulle vi ha köpt den (jag har övertagit den av min pappa) då hade den betalt tillbaka sig många gånger jämfört med om vi skulle köpa allt bröd istället.

Oavsett hur många "onödigaste produkten" stämplar den har fått är den i flitig användning hos oss!

Björn och Colin passade på att hjälpa våren genom att hacka sönder isklimpar och sprida ut dem.

Colin tycker det är jätteroligt att hjälpa till med trädgårdsarbete!

På lördagskväll var vi på en "byarunda" och stannade vid skolan/dagis för att leka en stund. Och jag hittade ett utegym! Vi passerar skolan dagligen men jag har aldrig riktigt studerat vad det har funnits där, men nu när vi var inne på gården fick jag en positiv överraskning. Hit skall Colin och jag börja gå i sommar!

Så mycket roligt!

Till kvällsmat på lördag gjorde jag en proteinpannkaka. Receptet har jag tagit härifrån och jag rekommenderar er att prova den. Den smakade riktigt gott, här med kvarg och blåbär. Den smakade minst lika bra (om inte ännu bättre) dagen efter när den var kall. Och nej, Colin åt inte av den, han hade redan gått och sova. Så att någon inte får för sig att jag matar proteinpulver i honom.

På söndag besökte vi också en ny park. Då blev det muminparken i Sandviken. Och den var en succé! Området var verkligen stort och jag kan redan fantisera om sommardagar med picknick där. Mamma-barngruppen, kanske vi kunde ta en träff där någon gång?

Vi var som vanligt ensamma rätt så länge till en början. Men sen märkte man att det var många som hade parken som utflyktsmål för söndagen. Trots att det var mycket folk kändes det inte trångt, eller rörigt.

Muminbåten!

Colin gillade också parken och skulle lätt kunnat vara ännu längre där, men våra magar blev hungriga så det var dags att fara hemåt igen.

På söndag fick jag också till ett riktigt bra träningspass och fredagens bottennapp är redan glömt! Dagens pass var förresten också riktigt bra! 

En av helgens höjdpunkter: Vi inledde grillsäsongen! Och vi kan konstatera att det verkligen är dags att investera i en ny grill! Men några korvar lyckades den gamla grillen i alla fall värma.  Colin tycktes också uppskatta att grillsäsongen är inledd för han åt en hel korv.

Och där var det slut med foton från helgen. Det var skönt med en riktig hemmahelg med familjen eftersom veckosluten framöver redan är uppbokade med annat program. Nu hoppas vi att Colin börjar sova bättre igen och att helgens dåliga nätter bara var en tillfällighet och ett resultat av för mycket frisk luft, fastän man skulle tycka att det är andra vägen. Är man ute största delen av dagen borde man väl sova gott och länge på morgonen?

Therese

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar