måndag 30 mars 2015

Snapshots från sjukstugan (men mest mat)

Colin han fortsätter att vara förkyld, snoret rinner och så har han en besvärlig hosta. Idag var Björn hemma med honom och imorgon är det min tur. På lunchen idag var jag till biblioteket och lånade nya böcker så vi har att sysselsätta oss med imorgon. Lämpligt att jobbet ligger mittemot biblioteket.

De senaste dagarna har vi verkligen inte haft mycket program. Vi har hållit oss hemma för det mesta, någon promenad ibland för att få lite frisk luft mellan snortorkandet. Man märket att Colin börjar ha abstinens efter utevistelse, han skulle så gärna far ut och rutscha.

På onsdag jobbade jag hemifrån. Det gick förvånansvärt bra att jobba hemma med Colin. Ibland satt han i min famn och tittade på vad jag gjorde, ibland satt han bredvid och ritade och ibland lekte han helt själv.  Genom att sprida ut jobbet under hela dagen gick det också bra. Jag hoppas på en lika effektiv dag imorgon.


Lite mera jobb. Det är otroligt hur effektiv man kan vara under några timmar. Här sov Colin och jag fick gjort massor under den tiden. Emma hade jag som sällskap istället.
 
 För tillfället tycker Colin väldigt mycket om att bygga med klossarna. En gång sorterade vi alla klossar (för att jag inte orkade bygga upp garaget för hundrafemtielfte gången...)

Att rita har också blivit en sak som Colin tycker om att göra just nu.

Vi hittade en målarbok! Jag undrar om Colin eller jag tyckte det var roligare...

Jag konstaterade i fredags att så här skulle jag inte gå klädd till gymmet... En klar fördel med hemmaträning! Shortsen från början av 00-talet duger hur bra som helst att träna i hemma.

Natten till lördag sov Colin hela natten och vaknade 6.23. Det är väldigt länge sedan han har sovit en hel natt och dessutom vaknat efter 6. Jag vaknade 5.55, nästan i panik över att jag inte hört något av honom under hela natten. Lite mera sömn än vanligt kan göra väldigt mycket: jag bakade bröd till frukosten! (enligt samma recept som förra helgen, detta)

På lördag var jag på brunch med mina mammakompisar, gick på stan en stund och veckohandlade själv. Precis vad jag behövde efter några dagar instängd hemma!

På lördagskväll stod Björn för kvällsmaten, det blev varma smörgåsar, och ett glas rött.
 Och så lite choklad på det.
Jag kan också äta sötsaker, men jag gör det med omsorg och väljer mina tillfällen noga, så att jag verkligen njuter av det!
På söndagsmorgon for jag och Colin ut på en morgonpromenad innan frukost. Under tiden dukade Björn fram frukost. Vilken lyx att få komma hem och sätta sig ner till detta: yoghurt med valfri topping, bröd med olika pålägg, kaffe och ägg. Jag tror vi får börja fara på morgonpromenad oftare!

Hela söndagen var ganska slö. Lite mat, lite lego, lite böcker, lite träning och mycket familjetid.
 Trots att söndagen kändes slö var den minsann effektiv. Björn tog tag i det sista utrymmet som skall målas, grovköket. Så nu är det också på gång!

Påskgräset som jag och Colin har sått har börjat slå ut. Kanske vi får se något strå innan påsken...

På morgonpromenaden plockade vi in videkissor, men något påskpynt har vi (tyvärr) inte.

I onsdags var det våffeldagen, men det hade jag missat så vi tog igen det i helgen istället. Till lunch åt vi dessa men med tonfiskpålägg istället och till kvällen gjorde jag de här. De matiga våfflorna blev riktigt goda, men den här söta varianten kommer jag inte att göra igen. De blev tjocka och konstiga och tog en evighet att grädda, trots att jag bara gjorde två stycken. Vaniljkvargen och jordgubbarna däremot var goda!

Och söndagen avslutades med en ny bok och en kopp te.
Jag har bara läst ett tiotal sidor i boken men kan redan känna att den är riktigt bra! Inga pekpinnar eller "goda råd" utan "gör det som du känner fungerar bäst för er".

Nu är påskveckan här och jag hoppas att Colin tillfrisknar snart! Vi har ju så mycket roligt inplanerat under påsken!

Therese

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar