måndag 20 oktober 2014

Veckoslutets stillsamma timmar bland matos och näsdukar

Så har då ännu en helg sprungit förbi. Vi har inte gjort något speciellt eftersom hela familjen har varit rätt så förkylda.Vi har varvat matlagning med kaffepauser och lite utevistelse. Lilla herremannen uppskattade inte alls duggregnet igår på förmiddagen och huvan på galonjackan hade han startat något inre krig mot. Men annars har vi haft en riktig lugn och skön hemmahelg. Inte lämnat gården längre än en tur till närbutiken för att köpa tacoingredienser på lördagseftermiddag.
Det känns som att min blogg håller på att bli en riktig matblogg... För tillfället tycker jag det är så roligt att stå i köket och experimentera med olika recept och ingredienser. Eftersom det är julklappstillverkning på gång på handarbetsfronten så blir det inte mycket att rapportera från den sidan tyvärr. Och överlag händer det inte mycket på dagarna förutom matlagning, jobb och de vanliga hemmasysslorna. Så för tillfället får ni stå ut med mina amatörmässiga matbilder.

På lördag kom min pappa på besök. Med sig hade han pulled pork. Passade då på att göra något smarrigt till lunch med köttet. Eftersom jag undviker att äta vanligt vit bröd bakade jag ett eget hamburgerbröd. Receptet kom ur boken som jag nämnde i detta inlägg. Av någon anledning blev inte mitt bröd alls lika som i boken. Det rann ut över hela plåten och blev platt och tråkigt, men gott smakade det i alla fall. Och med alla smarriga tillbehör som vi hade smakade det ändå riktigt bra trots att vi inte hade "ett vanligt" hamburgerbröd.
 Tack för köttet pappa!

Redo att hugga in!

 Som sig bör fikade vi också efter lunchen! Det bjöds på muffins med choklad och apelsin och jordgubbscheesecake. (Det var helt vanliga muffins med socker och mjöl och hela faderullan.)
 

Som andra fikabröd hade jag gjort jordgubbscheesecake. Receptet är som vanligt från Tasty Health bloggen och ni hittar det här. Jag använde mig av frysta jordgubbar som jag mixade med i smetetn så därför är hela cheesecaken rosa. Om någon testar att göra dem så rekommenderar jag att ni tar fram dem en god stund på förhand. Jag hade dem framme ca 10 min innan servering med de var genomskarpa då ännu.
I helgen hann jag också med att baka en sats proteinbars eftersom lagret började sina. Jag satte dessa genast i frysen. Perfekt att ta upp vartefter det behövs. De tinar snabbt. Jag använde ännu en gång Tasty Healths recept och det som jag använde var Hemmagjord no-bake proteinbar med chokladsmak. Ända skillnaden var att jag använde jordnötssmör istället för mandelsmör eftersom det var det ända jag hade hemma.

På söndag provade jag på att tillreda maletkött av highland cattle. Jag hade beställt köttet vid senaste REKO utdelning från Bredvikens Highland i Närpes. Jag hade en tid funderat på hur jag skulle tillreda det. Man vill ju inte precis göra tacos, köttfärssås eller lasagne av det. Då försvinner ju det speciella med det, om man "kryddar och såsar ner" det. Istället gjorde jag inget speciellt med det. Stekte bara upp och kryddade med salt och peppar. Som tillbehör hade vi ugnsgrönsaker. Köttet smakade saftigare än vanligt maletkött och det var också mjukare på något sätt. Det var roligt att prova på ett annorlunda maletkött och alla i familjen åt med god aptit. 

Eftersom det var så ruggigt väder på söndag blev det ännu mera matlagning. En sats med rödbetsbiffar till lunch. Perfekt att frysa in ta upp vid ett senare tillfälle.

Rödbetor har ju en tendens att smutsa ned kläder så jag utrustade mig med förkläde!

En liten hjälpreda hade jag också i köket!
 


Och under tiden lillemannen sov sin dagsvila slappade jag i min härliga fåtölj med en riktigt bra bok! Boken går i samma stil som "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann" så gillade man den skall man absolut läsa denna. Tyvärr hann jag inte läsa ut den igår med med endast ca 50 sidor kvar tror jag nog att jag vågar rekommendera den!
Den här veckan är fullspäckad med roligheter så jag hoppas att förkylningen som håller på att kapitulera inte hittar ny energi och slår till en andra rond!


Therese

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar