lördag 25 oktober 2014

Mat via REKO

För en tid sedan fick jag höra av några mammor i mamma-barn gruppen om REKO ringen i Vasa. REKO ringen innebär att producenter och jordbrukare i närområdet säljer produkter direkt till konsumenterna. På Facebook finns en grupp där producenterna får skriva hurudana produkter som erbjuds vid utdelningstillfället och så får konsumenterna göra sina beställningar där. Utdelningstillfället sker varannan torsdag på Kaserntorget. Här hittar man REKO i Vasa på FB.
Jag har varit med i några veckor nu och hunnit vara på tre utdelningstillfällen. Morötter och potatis har jag köpt varje gång men sedan har jag provat på lite olika produkter som jag varit nyfikna på. Jag bloggade redan om Highland köttfärsen som jag hade köpt. Andra produkter som jag provat på är bl.a. salladsost gjord på getmjölk kryddad med pepparmix och rosmarin, jordärtskockor, blomkål och broccoli. Jordärtskockor har jag inte ätit tidigare så det var något helt nytt. Jag gjorde en soppa på den (recept). Det var första gången som de övriga två familjemedlemmarna inte riktigt gillade det jag hade gjort till middag. Colin åt tills han fick hungern stillad men inte en sked utöver det. Björn åt upp sin portion men var väldigt tyst och bad inte om mera. Jag tyckte däremot att det var en helt okej soppa. En len och mjuk soppa som värmde bra i höstkylan. Det som lämnade över blev till några matlådor åt mig till jobbet.

I torsdags var senaste utdelningstillfälle. Då köpte jag utöver potatis och morötter även en flaska havtornsglögg, ekologisk köttfärs av gris och ekologiska havreflingor. Alla produkter som säljs via REKO är inte odlade/uppfödda enligt ekologiska mått men allt är närproducerat.
Havreflingor, glögg, köttfärs, potatis och morötter.
Jag är speciellt nyfiken på glöggen!
Jag tycker det är roligt att prova på nya produkter och ekologiskt och närodlat tilltalar väl de flesta. Dessutom känns det ju bra att betala direkt åt producenten utan flera mellanhänder som äter upp en stor del av böndernas vinster. Jag är ännu ingen storkonsument av produkterna via REKO. Jag provar på sådana produkter som jag tycker verkar intressanta men det huvudsakliga matinköpet sker fortsättningsvis vid butiken. Morötter och potatis är de produkter som blivit ersatta med produkter från REKO istället för butikens produkter. Nu när vintern kommer emot vet jag dock inte hur det blir med de i fortsättningen. 
Jag har sett att det finns REKO ringar i åtminstone Vasa, Solf och Jakobstad. Så är du också intresserad av att prova på detta, sök upp ringarna på Facebook och gå med. 

Therese

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar