tisdag 7 oktober 2014

Nya sockor till Colin

Nu när hösten har kommit märkte jag hur mycket nytt som Colin behöver i klädväg. Jag har en lång lista på saker som jag borde sticka åt honom, men tyvärr har jag inte haft den minsta lust att sticka den senaste månaden. Men nu tror jag att jag fått upp farten så tröskeln för att ta upp stickstickorna på kvällen är förhoppningsvis inte lika hög längre.
Först ut var ett par sockor. Han har, tack o lov, ett par som ännu passar. Ett par tågsockor som jag stickade åt honom när han var bara någon vecka gammal. Men de blev av någon anledning väldigt stora. Nu passar de alltså bra, men det räcker nog inte med bara ett par sockor. De börjar bli lite smutsiga och för tillfället är de hos dagmamman. Så det kan vara bra att ha ett par extra dels när de andra är i tvätten och dels ett par här hemma när de andra är vid dagmamman.
Sockorna blev i samma stil som pippisockorna han hade förra vintern (länk) utgående från Lindas mönster (länk), men med en del modifieringar för att passa en ettåring.
Det vita garnet är Noita Sjubröder och det blå och gråa garnet är Novita Impivaara. Jag använde restgarn som lämnade över från tröjan som jag stickade i våras (länk). Tyvärr hade jag väldigt lite kvar av det gråa garnet så riktigt matchar ju inte sockorna och tröjan. Det bruna garnet i tröjan är mycket tunnare så det var inte ett alternativ att använda i sockan, minns tyvärr inte vad det hette.


Igår när jag fick klart sockorna och provade dem på Colins fötter ville han väldigt gärna ha dem på. Han blev nästan arg när jag tog bort dem tillbaka. Men på honom är det verkligen en säkerhetsrisk att ha sockor på inomhus. Han är en riktig olycksfågel, eller kanske "bara" dumdristig... Bara ikväll har han fått blått öga och en bula i bakhuvudet...
Det nästa som är upplagt på stickorna är en "halsvärmare". Ännu funkar det bra med att bara ha den stickade tröjan under jackan eftersom den har en rätt så hög kant. Men senare i vinter kan jag tänka mig att det kommer att behövas mera kring nacken och halsen.
Hoppas inspirationen att sticka håller i sig nu ända fram till årsskiftet. Det är många julklappar som borde tillverkas här ännu...

Therese

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar