onsdag 15 oktober 2014

Att få skriva två helt olika bloggar

Tänk att jag får blogga i mitt jobb också! Inte i min egen dock men i en annan. På mf-institutionen har vi en blogg som jag upprätthåller. Om någon är nyfiken på den hittar ni den genom att klicka här.
Det är roligt att prova på att skriva två helt olika bloggar. I min egen blogg skriver jag ju om det som faller mig in från dag till dag. Det är väldigt vardaglig saker i min blogg och inläggen behöver inte ha något nyhetsvärde. Min egen blogg är ju viktig för mig, jag skriver för att det är roligt. Jag har heller ingen press på mig att läsare skall tycka om det som finns i min blogg. Det är roligt om nya läsare hittar till min blogg och jag blir glad när jag har återkommande läsare men när jag skriver inläggen är det inte det som jag funderar på. Jag skriver inte för att tillfredsställa läsare, jag skriver om det som jag tycker är intressant och roligt, och förhoppningsvis finns det andra som tycker om liknande saker.
Med Absolute marketing bloggen är det helt tvärtemot, nästan. Visst skriver jag om saker som jag själv också tycker om. Jag har ju trots allt studerat i fyra och ett halvt år på samma skola och gått samma utbildning som jag jobbar inom nu, så visst tycker jag om ämnen som jag skriver om i
"jobbloggen". Det är ju ändå inte så att jag skriver om vad jag och mina kollegor har ätit till lunch just den dagen eller vad det senaste snacket kring kaffebordet gällde. I jobbloggen gäller det att skriva om intressanta och aktuella ämnen som studerande förhoppningsvis är intresserade av. Syftet med den bloggen är ju att fungera som en kommunikationskanal mellan institutionen och studenterna och då behövs ju läsare. Och det finns inga läsare om det inte är intressanta inlägg. Så med jobbloggen har jag mera press när det gäller att utforma inläggen.
Det är väldigt intressant och roligt att skriva två så helt olika bloggar. Man lär sig mycket med tiden. Att bloggarna dessutom ligger på olika plattformer gör det hela ännu mera intressant... Plattformen som jobbloggen ligger på har jag inte riktigt börja komma överens med ännu. Men inom sinom tid skall vi väl nog förstå varandra!

Therese

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar