onsdag 29 oktober 2014

Att plastbanta hemmet?

Jag har läst på många forum och i många bloggar om folk som plastbantar hemmet. Tidigare har jag inte riktigt nappat på den här idén och helt ärligt inte riktigt orkat läsa mig in på området. Inte så mycket att jag skulle kunna ha en åsikt i alla fall. Nu har jag kommit till den punkten att jag funderar på att faktiskt börja plastbanta hemmet. Det kommer ständigt nya rapporter om hur mycket farligt plast det trots allt ännu finns i våra hem och framförallt bland barnens leksaker. Om man kan göra en liten förändring till det bättre, så varför inte?
Jag måste medge att jag har en rätt så självisk syn på det här med plast. Jag är mera orolig för vad gifterna i plasten gör mot mig och min familj än vad de gör mot miljön. Så långt har jag inte kommit i mina "ångestprocesser" ännu, att jag skulle oroa mig för hur min användning av plast skadar miljön. Tyvärr. En sak i taget.
Så från och med nu tänkte jag börja plastbanta hemmet. Jag tänker inte ta till några drastiska åtgärder. Det har jag varken ork eller tillräckligt stor börs för. En sak som jag tänker införskaffa rätt så snart är en lunchlåda i något annat material än plast. För tillfället kör jag mest med de där IKEA lunchboxarna som så många andra har... Och visst, de var billiga och är praktiska. Men hur hälsosamma är de egentligen? Nya lunchboxar tänkte jag införskaffa som ett första delmål. Annars kommer jag inte att riva ur vårt "plastskåp" och köpa allt nytt. Det får komma med tiden. Vartefter jag fyndar billiga attiraljer på loppis byter jag ut plastbunkarna.
När det kommer till Colins leksaker kommer jag heller inte att slänga bort alla hans kära bilar och motorfordon gjorda i plast. Han får leka med de så länge han är intresserad av dem. Det som jag däremot kommer att göra är att jag inte köper nya plastleksaker till honom. I och för sig är det väldigt sällan vi köper leksaker till honom så det blir nog ingen svår uppgift. Men jag tänkte försöka hålla "plastradarn" på när det kommer till sådana tillfällen att han skall få något. En viss gräns finns det dock, ett plastämbar på stranden kan han väl få ha de några gånger per sommar det finns tillfälle för det. Som ni märker är jag ännu väldigt mjuk i mina åsikter...
En sak som jag däremot inte vet hur jag skall göra med är Colins tallrikar. Vi har en del tallrikar i porslin, men vi använder nästan bara hans plasttallrikar nu för tiden. Det har blivit så eftersom tallrikarna har en tendens att ibland åka ner i golvet eller bli kastade. Då vill man ju inte gärna har porslinsskivor över hela golvet. Hur gör andra som försöker minimera sin plastanvändning med barnens tallrikar? Jag vill inte skaffa någon typ av rostfri tallrik för den skall gå att värma i micron. Så bekväma är vi av oss! Colins pipmugg och tuttflaska håller vi också! Pipmuggen lever ett så farligt liv så den kunde vi inte heller byta ut mot glas. Och tuttflaskan dricker han numera bara en gång per dag ur så det känns onödigt att skaffa en ny i glas. Om vi får fler barn kanske man kan tänka annorlunda där...
Jag vill och tänker alltså inte ta till några drastiska förändringar när det gäller att plastbanta hemmet. Det får komma med tiden. Redan det att jag kommit så här långt i min tankeprocess, och accepterat att börja plastbanta hemmet, tycker jag är en bra bit på vägen! Igår läst jag Hannas inlägg om just det här med att undvika plasten i hemmet och hur andra automatiskt har en åsikt om det. Lite så känner jag också. Man får automatiskt en stämpel på sig att vara en riktig "gröning" och nästintill galen när man yttrar sig om sådana här åsikter. Jag förstår inte varför folk genast skall dra allting till det yttersta! Bara för att jag tänker försöka plastbanta vårt hem, på lång sikt, betyder det inte att jag är är helt hyper och ser ner på andra som använder plast. Alla får göra som de vill men det här är mitt beslut. Jag vill försöka undvika de farliga ämnen i plasten åt min familj, för att vi skall må bra! Som jag har beskrivit kommer inte vårt hem att bli plastfritt, men det behöver väl inte vara allt eller inget. Nåja, var och en med sitt. Jag tycker inte att man automatisk skall behöva försvara sig inför sina val! Jag har ingen åsikt om vad andra skall göra i sitt hem så jag tycker inte heller att andra skall ha åsikter om hur jag gör hemma.

För den som är intresserad i ämnet, finns här (klick) en omfattande rapport från Naturskyddsföreningen i Sverige. Jag har rätt så nyligen fastnat mera för detta med plastens påverkan så jag är verkligen inte helt inläst i ämnet. Men jag tycker det är intressant och kommer fortsätta att bli klokare på området!

Therese

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar