måndag 6 oktober 2014

Vår nya vardag

En ny vardag tagit plats här hos oss nu. Eller jag vet inte om man kan kalla det vardag ännu. Den har ju bara pågått i en dag. Idag började alltså lilla killen vid dagmamman. Jag har jobbat sedan september och Björn har varit hemma i fyra veckor med Colin. Men nu var det alltså slut med ledigheten och dags att påbörja den nya vardagen.
Jag jobbar 60%, vilket blir tre dagar i veckan, på mitt "gamla" jobb vid Hanken. Min tjänst heter Forskningsbiträde men jag känner mig rätt så mycket som allt i allo. Jag hjälper till där det behövs oberoende av vad det egentligen är. Och jag måste säga att jag gillar det faktiskt riktigt bra. Det är för det mesta inte stressigt, jag får jobba ensam i mitt egna kontor och det är lugnt och tyst.
Jag hade inte tänkt att jag skulle återvända till Hanken efter min tid hemma men ödet ville annorlunda. Inom min bransch är det inte så lätt att hitta ett deltidsjobb och något som jag absolut inte ville var, var att börja jobba 100%. Inte ännu när Colin är liten. Hon som började jobba efter mig när jag lämnade på mammaledighet slutade passligt till sommaren på Hanken och på så vis fanns min gamla position igen öppen. När arbetet dessutom bara var 60% kändes det sist och slutligen helt rätt att återgå till arbetet. I dagens läge uppskattar jag att komma till ett lugnt och stilla jobb där jag någorlunda vet vad som väntar under arbetsdagen. Jag känner att det i dagens läge är tillräckligt med action här hemma så jag behöver inte ett superspännande och fartfyllt jobb med massor av kreativitet.
För tillfället är jag nöjd med arbetssituationen. Visst kan jag medge att det inte har känts sådär jätte roligt att hoppa på cykeln och fara till jobbet när Björn och Colin lämnat hemma. Men de där tre dagarna i jobb har ändå gått rätt så snabbt. Jag har känt att Björn fixar nog hemmalivet så bra att jag kan vara borta några dagar i veckan och dessutom vill jag också ge de två en möjlighet att skapa sin egen vardag. Hur det kommer att kännas nu i fortsättningen när vi båda jobbar och Colin spenderar sina dagar vid dagmamman är en annan femma...
Jag hoppas ändå att vi skall slippa de där superstressiga morgnarna när ingenting klaffar som det ska... Colin får äta sin frukost hos dagmamman så det är ju åtminstone ett stressmoment mindre. Det blir så att Björn kommer att lämna på morgnarna och jag hämtar efter jobbet. Vi kom fram till att det funkar bäst för oss i och med att Björn rätt ofta har långa dagar på jobbet. För mig är det lättare att fara den tid jag har bestämt att jag skall sluta, medan Björn kan ha svårt att komma ifrån. Så bara vi får kläder på Colin på morgonen borde det inte bli något problem. Men visst känns det i mammahjärtat att ha honom hos någon annan än mamma och pappa hela dagarna, tack o lov är det bara måndag-onsdag.
Och jag måste faktiskt medge att jag uppskattar våra hemmadagar så mycket mera nu när jag också jobbar. Jag får ha det bästa av två världar för tillfället! Nu tar jag mera vara på våra hemmadagar och har mera tålamod.
Nu är det bara att hoppas på att Colin börjar stortrivas vid sin dagmamma och att våra dagar går snabbt och smärtfritt!
Therese

2 kommentarer:

  1. Ni har hittat en väl fungerande vardag��. Njut av livet!/G

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att vi har hittat receptet som passar oss! Vi försöker att hinna med det också. :)

      Radera