söndag 12 oktober 2014

Veckoslutets handarbeten

Jag har ofta to-do lists för veckosluten och de dagar jag är ledig från jobbet. (Jag har en förkärlek för listor av alla de slag.) Detta veckoslut hade jag två handarbetsrelaterade göromål på min lista. Det första var att göra klart Colins halsvärmare. Det andra var att göra klart ett par pippivantar som jag nästan gjorde klart redan i somras. Sticklusten försvann spårlöst när det allra sista att göra på andra vanten var kvar, nämligen att avmaska tummen. Hur kan man inte få gjort en sån liten sak på flera månader? 
Veckoslutet börjar vara slut och mina två göromål är klara! 

Colins halsvärmare
 
Hittade passliga knappar här hemma så jag kunde göra den helt klar.
Första provningen
Helt okej
Här ser man bakstycket som är lite längre, kommer att värma ryggen bra i vinter. 
Vill inte mera nu... 
Halsvärmaren är stickad i novita veera och mönstret är detta drops mönster. Rekommenderar dock ingen nybörjare att sticka efter mönstret. Beskrivningen var ofullständig på en del ställen och man fick använda egna huvudet också. 

Mina pippivantar. Nu har jag hela setet med mössa, vantar, sockor, halsvärmare och tröja. 
Mönstret till vantarna är Lindas, med egna modifieringar för att passa min handstorlek. Mönstret hittar ni här. Garnet som jag använde är Novitas sju bröder och restgarn till ränderna. 

Och nu har jag också börjat med julklappstillverkningen på riktigt! 
Höstens första julklapp på gång

Therese

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar