fredag 31 oktober 2014

Ommålade vägghyllor

Jag nämnde tidigare i detta inlägg att jag hade gjort ett omvandlingsprojekt. Det var nämligen så att efter att vi renoverat vårt sovrum och Colins rum tyckte vi att det behövdes något på väggarna. Någon typ av hylla dit man kunde sätta fina bilder och prydnadssaker. I Colins rum hade vi främst behov av en hylla att sätta alla hans dopsaker och fina "icke lektåliga saker" på. Istället för att köpa något nytt fick jag ärva ett par hyllor av pappa som han inte skulle ha längre. Tyvärr passade färgen på dem inte riktigt hemma hos oss, så jag målade om dem. Jag har inget emot att måla, det är rätt så roligt eftersom man ser resultatet omedelbart. Det där evinnerliga slipandet å andra sidan är något jag gärna skulle slippa.
Tyvärr glömde jag helt att fota de gamla hyllorna innan jag påbörjade projektet. Färgen på hyllorna var likadan som den här hyllan här under och de hör till samma serie, så ni kan föreställa er hur de såg ut innan de fick lite färg på sig.

Efter en del slipande och två varv med färg blev hyllorna så här. Vi ville inte måla dem vita eftersom de då skulle försvinna in i väggen och att måla dem svarta skulle bli så brokigt med ytterligare en färg i rummen. Eftersom golven är gråa tänkte vi att de skulle passa bra ihop med dem.

På Colins hylla finns främst dopgåvor och ömtåliga saker. Skorna köpte sambon åt Colin när han var på arbetsresa då Colin var riktigt liten.
Borde kanske lära mig photoshop så jag skulle få lite finare censureringar....

I vårt sovrum finns en likadan hylla. Vad som skall finnas på den hyllan har jag inte riktigt kommit fram till ännu. Tills vidare får den se ut så här. 


De där träfigurerna har jag samlat under många resor. Jag tycker riktigt mycket om dem, själva motiven och utformningen. Men jag stör mig på det träfärgade... Jag har funderat på att måla dem men det känns heller inte rätt. De får står där tills jag kommer på vad jag skall göra med dem.

Nu när vi börjar ha de flesta rummen renoverade och inredda så som vi vill ha dem, tänkte jag dokumentera en husvandring för mina läsare. Först ut är vårt sovrum. Det kommer imorgon om jag hinner mellan brunchen och kalaset!

Therese

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar