måndag 13 oktober 2014

Matbloggen

Förutom handarbeten blev det en del matlagning i helgen också. (Pratar om helgen som om den var fyra dagar lång. Torsdag och fredag är också helg för mig numera.) Jag har börjat tycka att det är riktigt roligt att testa nya recept och experimentera med olika ingredienser. Visst har jag gjort det tidigare, men inte i samma utsträckning. Till all lycka äter även Colin det mesta som serveras. Hittills har han inte vägrat med något som jag lagat. Tidigare hade jag ofta mina standardrecept som åkte fram beroende på om det var maletkött, korv eller kyckling som fanns tillgänglig. Numera kollar jag alltid upp ett nytt recept utgående från några råvaror som finns hemma. Med nästan samma ingredienser kan man få helt olika rätter och det är helt klart kul med variation.

Jag är ingen matfotograf och lyckas sällan få bilder av en matportion som skulle se lika god ut som den smakar så av ovannämnda skäl blir det mera bakverksbilder. Men inget fel med det! Jag bakar ju mycket också!

På lördag hade Björn namnsdag. Efter en liten sovmorgon under tiden jag och Colin var på promenad, fick han cupcake till frukost. Bakverk som går att frysa ner som de är är super!

På lördag bakade jag dessa proteinmuffins. Jag ville ha lite variation till "efterträningsmålet" och hittade receptet på bloggen Tasty Health. Själva receptet hittar ni här. Tyvärr blev nog inte mina muffins så värst kladdiga, rätt så torra. Men gott smakade de och nästa gång skall jag försöka ha dem lite kortare tid i ugnen.


 Jag hittade en burk med hallonsylt i kylskåpet som höll på att bli gammal (och hos oss slängs ingen mat!) så jag bakade hallonmuffins lagom till svärföräldrarnas kaffebesök på lördag. Jag använde mig av detta recept. Tyvärr blev det här också något konstigt med gräddningen. Efter att jag gräddat dem första gången var de redan färdiga. Då skulle de ännu ett varv till in i ugnen på dubbelt längre tid, för att få en krispig yta och för att få hallonsylten att sjunka ner in i muffinsen. Jag hade dem bara en kort stund i ugnen andra varvet med hopp om att få lite krispig yta så riktigt lika som i receptet blev de inte. Gästerna åt dock av muffinsen och sambon har ätit flera stycken så riktigt illa kan de inte ha blivit trots allt.
På söndagsmenyn stod vegetarisk lasagne. Googlade på vegetarisk lasagne och tog bara första receptet. Det var detta recept. Gjorde en del förändringar och bytte ut mot motsvarande produkter som vi hade hemma. (Ersatte t.ex. creme fraiche med grädde och parmesan mot vanlig edamost) Lasagnen blev riktigt god. Alla tre i familjen åt med god aptit. Sambon sa till och med att "det här var ju gott". För en tid sedan hade jag inte trott att han skulle kunna tycka att en vegetarisk måltid t.o.m. smakar gott. Han äter nog alltid det som jag lagar men att påstå att han gillar allt skulle vara att ljuga. Ibland blir det väl lite för hälsosamt för hans smak...


Jag bakade också ett bröd igår. Ett lågkolhydrat bröd som bara jag äter. Killarna i familjen gillar inte frön och nötter i sitt bröd. Receptet har jag tagit ur en LCHF kokbok som jag lånade från biblioteket en gång. Det är ett riktigt bra recept och jag använder det alltid som grund och varierar med olika nötter och frön. Hojta till om ni vill ha receptet!

 På tal om bröd måste jag tipsa om detta recept. Jag bakade efter det förra helgen när vi hade så mycket morötter som jag ville använda (som sagt inget slängs). Brödet blev så gott! Till och med jag som annars inte äter "vanligt bröd" åt flera bitar under helgen för jag kunde inte motstå det. Min mage meddelade minsann sitt missnöje med allt mjöl senare... Men om ni är sugen på ett riktigt saftigt och gott bröd skall ni testa detta! Det är supergott, enkelt att göra, innehåller inga konstiga ingredienser som är svåra att hitta och nästan det bästa av allt: det görs i långpanna så man behöver inte baka ut semlor som när man gör vanliga morotssemlor. Har fryst ner en del av brödet (vilket även rekommenderades i receptet) så jag hoppas att det håller sig saftig även efter upptining.

Jag vill också passa på att tipsa om ett annat recept som Tasty Health bloggen har lagt upp. Nämligen den här kladdkakan. (länk till recept) Kladdkakan kan man äta med gott samvete! Den innehåller inget vetemjöl eller socker utan bara nyttiga ingredienser. Och den smakar faktiskt gott! Det kan sambon, bullafrassen, också intyga!
Vi åt kladdkakan tillsammans med kvarg och bär, men vill man lyxa till det kan man också servera med grädde. Eftersom kladdkakan skall svalna och stelna i kylskåpet innan servering så blir den kall, så glass är kanske inte den bästa kombinationen då. Glass passar bättre med en varm kladdkaka som kommer direkt ur ugnen.

Eftersom jag inte riktigt vet hurudana recept min läsarkrets är intresserad av blir det lite av allt möjligt. Precis som det är hemma. Jag bakar en del enligt så kallade nyttiga recept men det mesta som jag bakar är nog ändå enligt "vanliga" recept med socker och mjöl och hela faderullan. Det finns ändå nästan inget som slår en nygräddad kanelbulle gjord på vetemjöl, socker och smör!

Therese

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar