torsdag 23 oktober 2014

En billig försäkring

Inspirerad av Linda som skrev detta inlägg med den flashiga rubriken, vill jag också bidra till att uppmärksamma problemet med de mörka höst- och vinterkvällarna/morgnarna. Två ord: använd reflex!
Det är så otroligt mörkt både på morgnarna och kvällarna nu så se till att du syns när du rör dig i trafiken till fots eller med cykel. Ett reflex eller ännu hellre en reflexväst är en billig livförsäkring. 
När jag och Colin är ute på vår morgonpromenad har jag alltid reflexvästen på mig. På vagnen hänger också två reflex för att den skall synas bättre. När jag cyklar till jobbet på morgnarna har jag två reflex på mig själv, på cykeln lyser en lampa både fram och bak och nu har jag också köpt nya reflex som skall fästas mellan spolarna (har tyvärr inte hunnit fästa dem ännu). Även fast vi/jag nästan bara rör oss på cykelvägar och trottoarer så ser jag till att vi syns ordentligt. Det räcker inte med gatubelysning för att en fotgängare skall synas. Det behövs reflex!

Reflexvästen köpte jag på Stadium i somras. Tidigare har jag använt en "arbetsreflexväst" men den kändes inte så smidig att röra sig i, speciellt inte att löpa i. Den här nätversionen däremot märker man inte ens att man har på sig. Och dessutom är den rätt så snygg. Vill ni inte använda de där gula västarna (som ändå syns bättre än denna version) så kan man införskaffa en smidigare variant för en liten summa på bl.a. H&M.

Även "Colin" skylten på vagnen funkar som reflex. 

 Reflex på väskan och på jackan är självklart mumin!

Så se till att ni syns i höst- och vintermörkret! Reflex är inte dyrt men de hjälper så mycket!

Therese

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar