måndag 22 november 2010

Glögg och pepparkakor

Igår bakade vi pepparkakshuset. Det är inte riktigt klart ännu. Idag satte jag fast de sista delarna. Det är säkrast att vänta länge innan man sätter ihop alla delarna. Det är inte så roligt när allt raserar.. Men nu skall jag bara glasera figurerna och snöa huset så är det klart. Förhoppningsvis hinner jag göra klart det idag ännu. Har ett möte ikväll som jag skall på så det finns inte så mycket tid..
Jag hade för en tid sedan bestämt mig för att göra egen glögg. När jag surfade runt på olika recept hittade jag en super produkt. Santa Maria har en glöggkrydda. Där finns allt man behöver, bara att lägga i saften eller vinet som man tänkt göra av. När vi på lördag var och handlade letade jag på flera ställen efter kryddan, men hittade den ingenstans...Tänkte att den kanske inte fanns i Finland utan bara i Sverige. Så imorse förrän jag for till skolan kollade jag upp vilka kryddor det skulle vara i glöggen och tänkte fara o handla efter skolan. Och vet nu vad, där mitt framför nosen på mig fanns den! I centrum affären. Så nu idag har jag kokat glögg, men inte smakat på den ännu. Hoppas den är god och fyllig. Jag gjorde den på svartvinbärssaft. Helst skulle det ju ha varit hemgjord saft, men hade tyvärr ingen sådan.. Tänkte göra en sats på rött vin också och se om det blir gott.

B kavlar ut degen

Inga andra alternativ än Mumin finns! Attans bara att det skall ha så många sidor..




B frågade om vi inta har några andra formar än Mumin? De duger mer än väl med bara Mumin tycker jag. Sen lät han kreativiteten flöda och gjorde B <3 T



Allt i ett!

Väntar med spänning på att den ska ha stått och dra klart!

2 kommentarer:

  1. Ser ju riktigt fint ut ert bakverk. Väntar med spänning på att se det färdiga resultatet på bild! J kunde ju annars pricktestas i fredags och det visade sig att hon pga. sin atopiska hud korsreagerar på våra inhemska sädesslag och soja. Dieten fortsätter m.a.o. Men huden är så fin nu. :) Trevlig fortsättning på veckan!! :)

    SvaraRadera
  2. Hej! Vad roligt att du vill vara med i min utlottning :).
    Intressant med egen glögg, det borde man kanske prova. Speciellt då det finns färdig kryddblandning :).
    Ha det bra, Annie.

    SvaraRadera