måndag 13 april 2015

Lugn helg hemma

Det känns verkligen som att det är längesedan vi har haft en normal vecka. Först var Colin sjuk i två veckor och sedan kom påsken med extra ledigheter. Nu skall det bli skönt att försöka komma tillbaka till vanliga jobb och dagmamma rutiner. Det blir mest bilder här och lite text. Tiden springer iväg ikväll.

På torsdag sov Colin rätt så länge på dagen och jag gjorde något som jag inte gjort på länge. Efter att jag hade tränat klart så struntade jag i disken och det vanliga hemmafixandet och satte mig ner med en kopp te och en bok. Det var otroligt skönt!

På torsdagskväll ställde jag till med plättkalas. Det smakade gott efter nästan en hel dag utomhus där vi räfsat gräsmattan och rensat jordgubbslandet. Det var längesedan jag har gjort helt vanliga plättar och jag hade glömt hur gott det var. Colin åt en liten plätt men han var inte alls lika lyrisk som sin mor. Ärtsoppan som vi åt före var mycket bättre!
Plättar med grädde och rårörda jordgubbar.

Jag gjorde både vanliga plättar och grynostplättar.
 

Colin har kommit in i en "tågperiod". Det mesta radas bredvid eller efter varandra och så har man ett tåg. Det behöver inte vara leksaker, det går med vadsomhelst,  apelsiner, trumpinnar, tv-dosor...

Vi trotsade regnet en stund under fredagen och var ute. Roligt med vatten!

Och så picknickade vi inomhus eftersom det var så tråkigt väder ute.
Cocktailpinnar med apelsiner och bananer.
Den bästa fredagsmaten måste vara tacosallad, så otroligt gott. Efteråt bastubad med familjen och fredagen är komplett!

På lördag hade vi planerat in en stadsrunda för att köpa en ny grill. När vi vaknade upp och solen sken från en klarblå himmel gav jag Björn fullmakt att själv köpa en grill. Jag ville spendera dagen utomhus i det vackra vädret. Det kanske var lugnast så också, att inte ha en spilevink med fart i benen med när man skall åka runt till flera butiker. Jag och Colin började med en promenad och då fick vi se två ankor vid ett vattendrag alldeles utanför vårt hus.

I parken fick vi se traktorn som jobbade och det var spännande. När vi sedan for från parken gick vi förbi grävmaskinen som lastade grus i traktorkärran. Colin var i extas! När grävmaskinen hade klart och körde iväg vinkade vi hejdå till den och kunde fortsätta promenaden.

På eftermiddagen plockade vi fram terrassmöblemanget och fikade för första gången utomhus. Behändigt med en stor frys där man kan förvara kalasrester.

Björn monterade ihop grillen och jag och Colin cyklade till butiken för att handla något gott att grilla. Det är så behändigt att bo nära butiken, att bara kunna hoppa på cykeln när man bli snål på något. Här vill jag bo länge!

Jag kände hur hela själen fylldes med liv när jag fick njuta ute på terrassen i solen. Vi överlevde ännu en vinter!

Första utomhusstickningen!

Härligt att kunna torka kläder utomhus nu igen!

Och så gjorde vi potatissallad till kvällens grillmiddag.

Det var först när Colin hade tagit natten som vi grillade. Jag förberedde maten och Björn nattade Colin. 

Lite mera kvalitativ tumistid än att bara sitta i soffan och se på någon film!

Och du milde så gott det smakade! Välkommen grillsäsongen! Du har varit saknad!

Den gråtrista söndagsmorgonen stekte jag spenatplättar för nedfrysning och kommande arbetsvecka.

När Colin sov sken solen och jag njöt en stund på terrassen med ännu en bra bok. 

Söndagens fika fick vi ta inomhus och det blev inga kalasrester då heller. Ett nyttigare mellanmål med kvarg, yoghurt, apelsiner, nötter, kokosflingor och honung.

På söndagskvällen när regnet vällde ner plockade jag fram symaskinen och började beta av listan med saker som behövde fixas. Bl.a. regnskyddet till vagnen hade gått sönder, sen var det diverse småhål på kläder som behövde fixas. Colins pyjamas fick en extra snygg touch. Jag hittade inget lämpligt att lappa med i sylådan så där i all hast, så han fick ett märke från tiden då jag sydde mycket egna kläder. Nuförtiden använder jag inte lapparna mera. Främsta orsaken är väl för att jag knappt syr mera.
Therese

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar