tisdag 7 april 2015

Påsken 2015

Påskfirandet för i år är över. Det har varit en skön långhelg och vi hann med mycket, men samtidigt innebär det också mycket flängande hit och dit.

Vi började på fredag morgon, då packade vi väskorna och for till min pappas. Colin såg till att det viktigaste kom med i hans väska.

Och här någonstans, ganska snart efter att vi anlänt till pappas började även snaskandet, som nästan gick överstyr måste jag säga. Men det är ju påsk bara en gång per år och nu har jag nog fyllt chokladkontot för en tid framöver. Å andra sidan så njöt jag av allt jag åt. Det är nog det bästa med att man så sällan äter godis och liknande. När man väl gör det så uppskattar man det verkligen och äter inte "bara för att".
Colin tyckte det var roligt att dela ut chokladäggen med papper på. Han hade en tendens att favorisera både personer som fick chokladägg och vilken färg det var på pappret. 

Till middag hade pappa lyckats! Rökt lax och goda tillbehör. Och vi fick till och med äta i lugn och ro eftersom Colin sov hela tiden.

Och så dukades det upp till kaffebord, med kinderleksaker.

Jag hade gjort en citronkaka. Receptet är härifrån. Egentligen är det en kladdkaka, men jag valde att ha den lite längre i ugnen så att den inte skulle vara riktigt rinnig inuti. Den serverades med vaniljvisp och det var verkligen passande med något syrligt efter middagen.

Syster hade gjort toffifeepraliner och de smakade precis som köpt toffifee.

En del åt memma, vilken tur att det fanns annat gott på kaffebordet.

En stund efter maten for jag iväg på en länk. Det var nästan öde på vägarna och vädret var perfekt. Riktigt skönt att få sträcka på benen. Det var toligt också att springa i hemtrakterna och se hur orten förändras.


Resten av kvällen blev det familjemys. Under tiden som jag var ute och sprang hade de andra varit till brandstationen och titta på brandbilarna. Det hade tydligen varit lite spännande, in i brandbilden hade Colin inte vågat sig. Ännu pratar han nog om moffa och brandbilarna.

När Colin hade farit och sova (och syster och Andreas farit hem) dukade vi upp med en massa smått och gott. Och vi åt i timtals av allt gott som pappa hade skaffat.

På påsklördagen skulle vi förflytta oss till Björns föräldrar. Det blev att packa ihop alla tillhörigheter och leka det sista med moffa.

Colin hade knappt fått av sig kläderna vid sin fammo och faffas innan han utbrister "yssa, yssa". Då skall skivan med barnsånger på i stereon i rummet. Och där kan han stå väldigt länge och bara lyssna på de olika sångerna. Skivan skall helst snurra dygnet runt...

Ett gediget mat- och kaffebord fick vi gå till även hos Björns föräldrar. Och innan det hade jag även hunnit med en promenad med svägerskan så det smakade extra gott med middagen!

Jag och Colins "mellankusin" gjorde ett spel, Ta upp kornet!. Ibland är det inte så lätt att veta hur en sexåring har tänkt att spelet skall spelas men till slut fick vi nedskrivna några regler, hon dikterade och jag skrev. Det spelades sen flera varv av olika speldeltagare och det lyckades faktiskt riktigt bra, även om en spelrunda inte var så lång.

Colin sov riktigt dåligt natten till söndag, så det var lite segt att få startat igång dagen. Tack o lov fick han leka med fammo på morgonen så jag och Björn kunde ligga och vila och småsova ännu en stund. Jag passade på att slänga upp fötterna och ta det lugnt med en bok när vi väntade på att Colin skulle vakna och vi därmed skulle åka hem.

Efter ett stopp hos syster för att kolla deras nya lägenhet och ett stopp hos våra bekanta var vi äntligen hemma igen. Och vi åt upp det sista av påskgodiset.

Colin hade inte varit ute och lekt på närmare två veckor eftersom han varit sjuk, så hela söndagsförmiddagen spenderade vi utomhus på gården.

På eftermiddagen var vi bjudna till våra vänners på kaffe. Tack för allt gott, Milena! Där fick jag också gosa med lilla Freya, 2 månader. Och då slog verkligen babysjukan in! Så liten och söt! Colin blev med ens så stor. Colin var också fascinerad av babyn och det gick förvånansvärt bra när jag hade Freya i famnen.Visst visade han att han också ville vara i mammas famn, men han accepterade att den var upptagen för tillfället och att han måste hitta en annan famn att fara till. När min famn sedan blev ledig var den inte intressant alls mera...

Det var en skön påsk, inte alltför mycket flängande men ändå tillräckligt. Och som vanligt efter extra ledighet är det ändå skönt att återgå till rutiner. Extra skönt nu när de två senaste veckorna har varit lite upp och ner i och med Colins förkylning. Men nu är vi back in business som vanligt och allt hade gått bra vid dagmamman idag!

Therese

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar