onsdag 22 april 2015

Njutning för smaklökarna och misslyckanden i köket

Så, nu börjar det lugna ner sig lite. Arbetsveckan på sticko, sonen sover, ett svettigt träningspass avklarat efter många dagars vila och tekoppen står rykande het framför mig.
Jag är sannerligen inte van att ha kvällsprogram två kvällar i rad. Och att dessutom komma hem 22 en kväll hör till ovanligheten. Men roligt var det båda kvällarna. På måndag var det middag på Kantarellis med en kompis. Det var så otroligt skönt att få sitta på tumis, i lugn och ro och bara prata bort ett par timmar. Utan varken sambor eller barn som kräver uppmärksamhet. Sånt borde man göra oftare! Att middagen dessutom bestod av rökt lax och tryffelkaka till efterrätt gjorde inte saken sämre. Tack för middagen Emmi! Ser redan fram emot nästa!
Igår hade vi middag med mammorna ur mamma-barn gruppen. Det var inte bara en middag, det var också en liten babyshower. En av mammorna får sitt andra barn nu i maj och vi ville uppehålla traditionen och uppmärksamma även andra graviditeten. Jag tycker det är en fin tradition som vi har påbörjat. Ofta är det första graviditeten som får mest uppmärksamhet och den andra "går av bara farten" (kan jag tänka mig, jag har ju inte varit i den situationen). Det är oftast under den första graviditeten som man får en babyshower (om man alls får någon), men andra gången uppmärksammas den inte lika mycket. Det här har vi rått bot på inom vår grupp nu. Varje graviditet skall uppmärksammas och firas! Igår hade vi då ordnat en liten babyshower med middag på 1 rum+kök. Trevligt sällskap, god mat (carpaccio, chef´s salad och brässerad rabarber) och munnar som pratade i ett, vad mer kan man begära av en kväll? Det blev verkligen lyckat! Dessutom kom en av mammorna (hon som vi hade avskedsmiddag/babyshower åt förra gången) med sin lilla bebis till Vasa för att vara med på middagen och det var verkligen roligt. Vi hade inte träffats sedan hon flyttade bort från Vasa, och nu fick vi också så den lilla bebisen, som inte är så liten mera. Månaderna går så fort... Tack mammor för en trevlig kväll!



Jag har verkligen inte varit aktiv med att föreviga ögonblicken på bild de senaste dagarna. Några bilder från förra veckan hittade jag så de kan få beskriva slutet av veckan och helgen som gick.

Jag bakade ett riktigt äckligt frukostbröd en morgon. Kombinationen mandelmjöl och kokosolja med salta pålägg var ingen höjdare...



Men en trevlig frukoststund hade vi ändå.
 
Följande morgon återupplivade jag bowlcake. Även den misslyckades och var inte alls lika god som den brukade. Man kan inte alltid vara på topp. 

Fredagens mellisstund däremot var en riktig höjdare! Alla var på gott humör (med alla menar jag både mor och son) och åt med glädje. Vi har annars lite kämpigt vid måltiderna för tillfället... Mycket egen vilja.
 På fredag ställde vi till med Pizzaperjantai. Jag kokade till och med egen tomatsås den här gången och visst smakar det mycket bättre än den där tomatpurén som vi annars är så lata med att använda. Alla fick göra sin egen pizza och det resulterade i att alla åt med god aptit. Som botten använde vi tortillabröd.

 Jag har reklamerat Colins handskar som gått sönder vid dragkedjan. Jag fick snabb betjäning, på svenska och igår kom ett par nya på posten. Tummen upp för medgångar!



Och helgen kryddades med mycket bröllopsfix och bröllopstankar. Nu är jag verkligen på gång med detaljplaneringen. Och det är så kul!

Nu skall vi njuta av fyra lediga dagar med förhoppningsvis mycket sol och vårvärme. Lite sämre väder får det gärna vara också. Jag har nämligen tänkt börja provbaka till bröllopet.

(Varför är merparten av alla mina bilder som jag fotar mat? Kanske det vore dags att försöka fånga annat på bild också...)

Therese

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar