måndag 27 april 2015

Sockerhög efter provbakning

Sista veckan i april är här och snart är det bara två  månader kvar till bröllopet. Vart springer tiden iväg? Jag känner ingen stress över bröllopet ännu, bara spänning och iver. Jag ser så otroligt mycket fram emot dagen! I helgen blev det mycket bröllopsfix, både pyssel och bakning. Vi provbakade flera recept och nu börjar det klarna lite mera gällande vad vi skall bjuda på på kaffebordet. En stor fördel med att ha ett litet bröllop är att man orkar och kan fixa mycket själv. Man kan baka och pyssla utan att det känns för stort och övermäktigt. 

Det blir ju 1 maj snart och egen mjöd skall det vara! Jag gjorde en sats i mitten på förra veckan och vi har redan hunnit dricka många flaskor.

Jag och Colin lyxade till det med mjöd och bullakalas på fredagen. Det sker verkligen inte ofta att vi äter bullar bara så där, jag tror det var vårkänslorna i luften som satte spratt i hjärnkontoret.  

Det var så härligt väder i slutet på förra veckan. Hela fredagen spenderade vi utomhus, alla måltider (utom frukost och kvällsgröt) inmundigades på terrassen och jag var inomhus endast en timme under träningspasset så länge Colin sov. I övrigt fördrev vi tiden för det mesta på gården och terrassen.

Vi har som vanligt spanat efter lastbilar och arbetsmaskiner vid frukostbordet. 

Vi var också och spanade på grävmaskiner på nära håll. Det var en riktig turdag för antalet grävmaskiner, lastbilar, traktorer och lyftkran  kan inte räknas på en hand.

 Colin hittade en rutschbana på terrassen.

På fredagskväll skippade vi fredagsbastun. Vi var istället utomhus hela kvällen och grillade bl.a. hamburgare. Jag kröp runt på alla fyra och spanade under terrassen. Jag hade ett minne av att vi hade tappat en del bestick dit under förra sommaren. Saldot blev två skedar och en gaffel som tillhör Colins och en vuxengaffel. Besvärligt då springorna är så stora att besticken kan ramla dit.

Jag hittade också ett spelkort och en penna under skattjakten.

På lördagsmorgon for hela familjen på morgonpromenad för att starta upp dagen.

Det var dimmigt och fuktigt, men väldigt friskt i luften.

På lördagsförmiddag var vi ute och inväntade syster/moster.

Vi provbakade flera olika sorter till bröllopet. Flera recept åkte i papperskorgen så det blir nog en omgång till med provbakning. Blir det månne något av detta som serveras på den stora dagen? Återstår att se. Kanske vi delar ut en banan till alla gäster istället för tårta och kaffe.

På söndag var det så trist väder att vi var inne nästan hela dagen och fixade med en massa små saker. Svärföräldrarna var också på kaffebesök och kom med tuliaiset. De var så bruna och fräscha efter sin vecka utomlands. Vid middagstid var Colin alldeles upp i varv och hade myror i brallan efter en dag inomhus så jag kände att vi behövde luft. Vi var ute på gården en stund i det friska vädret och jag tror det gjorde gott för både mor och son.

Mina byxor hade gått sönder nertill. Det hade kommit flera hål kring sömmarna när byxbenen slitits mot varandra. I söndags fick jag äntligen tummen ur och fixade dem. Inte det snyggaste, men de duger bra som parkbyxor.
Resten av söndagskvällen blev det avslutningsvis ännu liter mera bröllopspyssel och inspirationssökning. Jag skulle kunna sitta och scrolla genom pinterest hela kvällarna...

Therese 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar