onsdag 15 april 2015

11. David Eberhard- Hur barnen tog makten

Jag minns inte var jag hade hört eller läst om den här boken, men någonstans hade jag snappat upp den eftersom titeln fanns på min läslista. Hur barnen tog makten av David Eberhard blev årets 11:e lästa bok. Det var en riktigt bra bok. Det finns så många böcker nuförtiden om hur man borde uppfostra sina barn. Barnet är inte längre mitt utan det är tydligen helt okej för hela samhället att vitt och brett berätta åt mig hur jag bäst uppfostrar mitt barn. Och alla skall naturligtvis göra på samma sätt och ve och fasa om någon går emot strömmen. Så känner jag att dagens samhälle fungerar när det kommer till barnuppfostran.
Den här boken däremot, den säger att man skall göra som man själv känner fungerar bäst, för det är också då som man är konsekvent. Och det borde man vara när det gäller uppfostran. Man skall sluta behandla barnen som porslinsfigurer som absolut inte får tillrättavisas eller egentligen uppfostras. Barn är barn och vuxna är vuxna. Boken talar alltså emot curlandet som är väldigt vanligt idag.
Däremot tror jag situationen är mera extrem i Sverige och författaren är svensk så en del saker får man väl ta med en nypa salt. Som det här med skolgången, där skiljer sig länderna rätt så mycket från varandra. I övrigt var det en intressant bok som fungerar bra som motvikt till alla andra experters tillrättavisningar om hur man borde göra.



Från Pocketförlaget:
En debatterande och underhållande bok om curlingpappor, tigermammor och om hur barnen blev kungar i vårt Bolibompaland.
Har du barn, väntar barn eller jobbar med barn? Då är detta boken för dig!
Vår oro för hur vi ska uppfostra våra barn har kanske aldrig varit större än idag. Experterna ger alla olika råd och idealen vi bär med oss påminner om de som syns i TV-programmet Solsida.
Samtidigt som vi inte får säga emot barnen eller tillrättavisa dem så varnar vi dem för allt. Den överbeskyddande föräldern har kommit att bli idealet. Inte konstigt eftersom experter berättar för oss hur sköra barnen är. Men barn är tåliga varelser. De är gjorda för att överleva vedermödor som vida överstiger dem som de kommer att utsatta för i dagens samhälle.
Så ta det lugnt. Genom att ignorera de flesta så kallade experter blir ni förmodligen både lugnare och tryggare i er roll som vuxna. Och genom att följa en del råd om vad man faktiskt vet kan barnuppfostring bli mycket mindre ångestfylld.
Hur barnen tog makten handlar om hur vi kommit att uppfostra barn. Om man ens får göra det. Hur kommer vi hamna i en situation där ordet uppfostran nästan blivit ett skällsord?
Källa: http://www.pocketforlaget.se/titel/hur-barnen-tog-makten/

Therese

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar