fredag 10 april 2015

Vardagsrum

Fredagen till ära skall ni få kika in i vårt vardagsrum i husesynen. Trots att vi inte bott mer än 10 månader här har vi redan möblerat om i vardagsrummet en gång. Jag tycker om när hemmet lever och det är roligt att förändra mellan varven. Men skall vi börja möblera om var 10e månad får vi nog bli kreativa, för riktigt många lösningar finns det ändå inte. 
Det som vi har gjort gällande renoveringen i vardagsrummet är att måla väggarna. Tidigare var det en en rosa/orange/aprikosfärgad tapet på några väggar och resten var vita. Nu är allt vitt. Sen någon gång kanske man kan fundera på att göra en vägg i en annan färg eller fixa någon speciell tapet till en sida, men det får växa fram. Inga förhastade slutsatser som vi sen ångrar efter någon månad. Golvet trivs jag inte riktigt bra med. Det är rätt så slitet på en del ställen och själva designen på det tycker jag heller inte om. I nuläget är det ändå inte aktuellt att byta golv eftersom hela vardagsrummet, köket och hallen/tamburen sitter ihop och därför har samma golv. Det skulle bli ett rätt så stort projekt att byta i alla rum. 
Här bjuder jag på en hel drös med bilder från det rum som vi troligtvis spenderar mest av vår vakna tid i. 

Utsikten från kökssidan.


Bakom soffan försöker vi "gömma" undan Colins leksaker. Han behöver naturligtvis inte hållas där och leka, men det är skönt att ha ett utrymme lite bakom dit man kan plocka allt. Speciellt de gånger man har fått nog av att trampa på diverse legobitar och motorfordon.



  Vardagsrummet från hallsidan.

Jag har en aning motstridiga känslor gällande vår soffa. Jag tycker väldigt mycket om den för att den är stor och bekväm och formen på den passar oss. Det som jag däremot inte gillar är färgen. Varför väljer man en vit soffa, i detta tyg dessutom? Det är omöjligt att få den helt ren, den ser hela tiden lite smådaskig ut. Med ett barn som snart skall delta i fredagsmyset med sitt snask lär den inte bli renare precis...
Tavlorna på väggarna är foton som Björn har tagit.

Här ser man in i köket. Jag tycker om den öppna lösningen mellan kök och vardagsrum. Det blir lättare att umgås när man har gäster.

Gardinlösningen har lämnat lite på hälft sedan vi möblerade om. Jag borde korta av den svarta gardinen för den hänger i golvet, i sinom tid hinns det också med.

Här ser man ut till hallen, och köket och Colins rum.
Jag har flera gånger gjort misstaget (bl.a. med blomman som står på bordet) att sätta blommor ovanpå vitrinskåpet. Där mår de tyvärr inte så bra eftersom luftvärmepumpen blåser rakt på från hallen. Det lyckas jag glömma alltid med några månaders mellanrum.
 De här korgarna tycker jag väldigt mycket om. De är från Björns farfars tid som limsachaufför och de är så charmiga! Ännu vet jag inte vad som skall vara i den undre lådan.

Vitrinskåpet känns ännu rätt så halvfärdigt. Jag antar att det beror på att det finns så mycket udda glas och föremål där. Björn vill ogärna göra sig av med de udda ölglasen...

 Min muminmuggssamling finns självklart i vitrinskåpet, trots att den är i flitig användning. Här är inte alla muggar, en del är i användning eller i diskmaskinen.

Vi trivs bra i vårt vardagsrum och jag tycker om närheten till köket. Det underlättar när man är hemma med Colin och behöver fixa och dona i köket samtidigt som han leker i vardagsrummet. Ännu är det inte riktigt aktuellt att han skulle kunna leka själv i sitt eget rum.

Therese

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar