torsdag 23 april 2015

12. Jessica Hjert- Måste alla vara så jävla lyckliga hela tiden!

Följande bok som blev läst detta år var en som jag nappade åt mig när jag såg den i biblioteket, främst pga. titeln, "Måste alla vara vara så jävla lyckliga hela tiden!" av Jessica Hjert. Den handlar om allt det där som hör till graviditeten och föräldraskapet men som ingen riktigt pratar om.
I början tyckte jag inte alls om boken och det var nära att jag inte fortsatte läsa den efter de första sidorna. Jag är glad att jag ändå gjorde det eftersom den blev mycket bättre senare. Även om det börjar vara 2 år sedan jag var gravid och drygt 1,5 år sedan vi hade en liten knodd så kändes det bra att reflektera över diverse problem och frågeställningar som man hade den tiden. Jag tror också att det var bra att jag läste den så här lite i efterhand, det gav en annan sorts möjlighet att reflektera. Jag tror inte att det hade gett lika mycket att läsa den så länge vi ännu hade ett litet spädbarn och man var mitt inne i bubblan.
Det var ingen tjock bok och den gick snabbt att läsa. Jag rekommenderar den verkligen åt alla som blivit mamma och känner att det kanske inte alltid var en dans på rosor den första tiden, eller överlag tiden med barn. Det är skönt att läsa att man inte är ensam med alla de där problem som "ingen annan" har. 



Avsnittet om amning var mitt i prick! (klicka på bilden för att få den större)

Från Bokus:
Tycker du att det är jobbigt att vara förälder? Vantrivs du i din mammaroll eller känner du disharmoni i föräldraskpet? Du är inte ensam!
I måste alla vara så jävla lyckliga hela tiden berättar 16 mammor om allt från förlossning till samliv. Boken skildrar småbarnslivet från den mörka sidan där oro, ångest och förbjudna tankar ligger i fokus.
I denna oretuscherade bok gör författaren upp med offentliga lögner samtidigt som hon ärligt och självutlämnande beskriver småbarnslivet.
Måste alla vara så jävla lyckliga hela tiden är en bok som ifrågasätter det mysiga mammlivet, en bok som behövs!
Jessica Hjert är småbarnsmamman som tröttnade på det "sociala spelet" där den lyckligaste familjen vinner. Boken blev till som ett resultat av det hon själv saknade i början av sitt föräldraskap- någon som inte förminskade hennes upplevelser eller känslor och som vågade uttrycka att livet som småbarnsförälder då och då suger.
Jessica Hjert är beteendevetare med kandidatexamen i psykologi. Måste alla vara så jävla lyckliga hela tiden är hennes debut som författare. 
Källa: http://www.bokus.com/bok/9789198130201/maste-alla-vara-sa-javla-lyckliga-hela-tiden/

Therese

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar