måndag 2 februari 2015

En matig helg

Efter ett veckoslut som bara sprang iväg utan att jag hann reagera har vi måndag då igen.
Vi tar helgsammanfattningen i bilder.

På söndag bakade jag två olika bröd. Först ut var morotsbrödet som jag har bakat tidigare. Jag letade i arkivet för jag trodde att jag redan bloggat om det, men tydligen inte. Jag skall sätta upp receptet på det för det är ett så otroligt gott bröd. Jag som annars inte äter bröd har verkligen svårt att hålla mig från detta...

Mera bröd blev det senare på eftermiddagen. Eftersom jag bakar allt bröd vi konsumerar (vi köper endast knäckebröd) så har jag ett standardrecept som jag nästan alltid följer. Det är väldigt enkelt, går snabbt och inga konstiga ingredienser. Det här skulle man kunna kalla vårt "vaddasbrö". Skall lägga upp receptet på det också senare. 

Colin ville ta morgon väldigt tidigt på söndagen så det behövdes en eller två koppar kaffe under dagen för att orka med. Fördelen med att man stiger upp tidigt är ju att man hinner med mycket, t.ex. nybakt bröd innan 9 på morgonen. Nackdelen är att allt som hinns med under en dag inte är av godo. Colin hann t.ex slänga en nagellacksflaska i badrumsgolvet så vi fick skura upp korallfärg med nagellackborttagningsmedel redan innan klockan ens blivit 8... Mindre trevligt. Och det var dessutom andra flaskan han kastade i kakelgolvet. Jag får nog ta och flytta plats på mina nagellack framöver.

På lördagskvällen mumsade jag och Björn på nygräddade våfflor. Till vätskan i smeten använde jag en del kokosmjölk, men jag blev lite besviken... Smaken kom inte alls fram. Våfflorna serverades med kvarg/yohurt blandning smaksatt med vaniljpulver och bär.

Men det här med att grädda våfflor är ju inte alls roligt. Det tar så ofantlig länge tycker jag. Det går mycket snabbare att steka plättar.

På lördag hade Colin sin 1,5 årsdag. Det firade vi genom att bjuda honom på frozen yoghurt. Det blev ingen succé direkt. Han gillade inte alls yoghurten, däremot blåbären och pepparkakskrosset slank lätt ner. Yoghurten gick att äta sen då den hade smält och inte var så kall mera.

Jag knipsade av tulpanerna jag fick av mamma förra helgen så nu kan jag njuta av dem en stund till.

Vi har varit ute rätt så mycket, som vanligt. Skottat snö, åkt med pulkan och inspekterat gården. 
Perfekt utkiksplats för att spana efter bilar och andra diverse motorfordon.

Motorfordon i annan tappning.

Vi hade fått vykort av syster/moster från deras resa och det har blivit välläst.
 Jag gjorde också storkok på en linssoppa som jag tyckte blev riktigt god. Den var smakrik och räckte till många måltider. Alla i familjen gillade. Tyvärr blev den lite väl tjock till konsistensen, så nästa gång jag gör den skall jag tillsätta mera vätska.
Jag försöker göra lite mera vegetariska måltider nuförtiden så det blir mycket experimenterande med diverse ingredienser. Ibland lyckas det bättre än andra gånger.

Från lördagens tacomiddag med pappa, syster + pojkvän har jag inga bilder. Var alltför fokuserad på att äta! Men här på systers blogg finns några om man vill se.

Det var det veckoslutet, huller om buller. Redo att börja på en ny vecka!

Therese

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar