måndag 23 februari 2015

Kommer våren nu?

En helt vanlig helg, som spenderades hemma med familjen, är till ända. Vi har haft det riktigt skönt och jag känner hur energinivån har stigit. Måndagsmorgonen var inte så jobbig idag, mycket tack vare att jag fick laddat batterierna riktigt ordentligt i helgen. Vi pysslade på hemma hela helgen och hade inga speciella planer. Det gjorde gott! Som vanligt blir måndagsinlägget en liten tillbakablick över de lediga dagarna, innehållandes några bilder.

 Eftersom vår "huvudsakliga bil"  står stilla just nu i väntan på service (vi har två bilar, familjebilen, renault, och så min bil, volvo, som jag haft ända sedan jag fick körkortet som fungerar som "andra bilen", i volvon har vi ingen bilstol, och bilstolen från renault går inte att montera dit eftersom det inte finns isofix i volvon, nu har vi babyskyddet i volvo och gånger som dessa är det tacksamt att ha ett barn som är litet i växten), var Colin och jag hemma både torsdag och fredag då Björn hade bilen till jobbet. Det var längesedan vi bara har varit hemma en hel dag så det var minsann behövligt det också. Vi hann med mycket gos och mycket hemma fix. 
Jag är överlag väldigt planerande av mig och har oftast god framförhållning, det syns tydligt när det kommer till att planera våra middagar. Jag ser alltid till att ha "snabbmat" i frysen som enkelt går att ta upp och värma. Speciellt de dagar som innebär dagmamma och jobb ser jag till att det finns mat i kylen att värma när vi kommer hem på eftermiddagen. Colin har inte alltid det bästa humöret när vi kommer hem, så att behöva tänka ut och laga mat med en skrikande ettåring i byxbenet efter en jobbdag, vill jag helst undvika. Det här innebär också att jag med jämna mellanrum behöver fylla på frysen med färdiggjorda maträtter. På så vis undviker vi också makaroner och korvfällan... Ofta fryser jag in det som lämnar över efter att vi har ätit, men jag gör också rätter som jag genast fryser in. Efter en lång utläggning om mitt planeringsbehov, kommer jag till saken- de lediga dagarna har innehållit många timmar i köket eftersom frysen behövde fyllas på med färdiga maträtter. 
Vi hade mycket morötter i kylskåpet så det mesta blev morotsinspirerat. Bland annat morotsplättar, rotsaksplättar, morotssoppa och flera olika morotsbröd. Colin tycker det är speciellt roligt att se på när jag steker plättar, det fräser så roligt. Sen blev det också en stor form med lasagne och lingonbröd.
Rotsaksplättar
Morotssoppa
Morotsbröd
Mortosplättar

Halvvägs genom smeten
  Eftersom solen har behagat visa sig rätt så mycket under helgen, har det också blivit många timmar utomhus. Nuförtiden har Colin bra med ro att vara ute på gården och leka. Vi skottar snö som inte behöver skottas, vi inspekterar vårens framgång, vi går till postlådan flera gånger, vi slänger sopor, vi går försiktigt där det är "haaalt", vi spanar efter bilar och gärna större motordrivna fordon och annars bara försöker fördriva tiden. Tänk att snart kan man plocka fram terrassmöblemanget. För inte kommer det väl mera snö i år? Visst har vi överlevt ännu en mörk vinter? Idag fick jag cykla större delen av hemvägen på asfalt, och det är väl ett vårtecken? 
Detta föredrar jag framför -20 och beckmörkt, alla gånger!
Vatten ur stuprännan är den nya grejen!
Klotta, klotta!
På lördag förmiddag var vi in till stan en sväng för att uträtta diverse ärenden. Till en liten herremans lycka, hade de förevisning av en brandbil på torget. "Titta, titta!" utbrast han. Han pratade om "wio, wio" länge efteråt. Vi hade planerat att luncha på Ylikiva, jag har länge velat prova på deras salta våfflor och tänkte pricka in veckans fuskmål i samband med det. Till vår stora besvikelse var det bokat för privat tillställning när vi kom fram... Vi hoppade i bilen och körde hemåt och åt rester då istället. 
Vilken tur att vi hade en cheesecake i kylskåpet att mumsa på till eftermiddagskaffet. Jag bakar ofta efter recept från Tasty Health, det mesta blir riktigt bra, men en del floppar har det också blivit. Därför behöver jag prova receptet en gång och se hur det blir, för att sen kanske kunna göra det någon gång när vi har gäster. Den här cheesecaken fick godkänt och kan bjudas åt gäster! Det är en kanelbullecheesecake och receptet hittas här. Personligen gillar jag cheesecake som inte blivit bakad i ugnen bättre, sådana med gelatin. Den här versionen är bakad i ugnen och blir enligt mitt tycke lite torrare än sådana som bara stelnat i kylskåp, men smaken var det absolut inget fel på.

För att kompensera missödet med Ylikiva lunchen gjorde jag pizza till middag. Jag gjorde dem på whole wheat tortillabröd, fyllningen var skinka, ananas, soltorkade tomater och ost.

Och så lite utelek igen efter middagen. Det hann bli riktigt mörkt innan vi var inne igen.

Björn hade köpt hem Lindt choklad från sin arbetsresa och på lördagskväll unnade jag mig några bitar. Gott som tusan, men min hy gillar inte choklad... Vi tittade samtidigt på den tredje Hunger Games filmen och jag blev riktigt besviken! Det hände ju inget. Får väl lov att vänta på den fjärde och hoppas på lite mera action där.

På söndag blev det utevistelse nästan hela dagen. Vi hann vara ute rätt så länge innan lunchen och dagsvilan. Så länge Colin sov passade jag på att ta veckans yoga pass och förbereda middagen. När Colin vaknade hade solen kommit fram, så vi åt snabbt mellanmål och klädde på oss och for ut igen. Det blev en sväng till butiken på de isiga vägarna och lek i "vår" park.

Som vanligt gick söndagskvällen åt till att packa allas väskor inför kommande arbetsvecka och allmänt ställa inför den nya veckan. Jag hoppas på plusgrader och sol! Det ryktas att det är sportlovsvecka nu också, inget man märker av i någon större utsträckning när man inte har barn i skolåldern.

Therese

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar