onsdag 11 februari 2015

Vår lilla bokmal

Den senaste tiden har Colin blivit en riktig bokmal. Han vill ofta att vi läser olika böcker och vi kan sitta länge och variera mellan olika böcker, det är inte bara en och samma vi skall läsa. Det var först för någon vecka sedan som jag tänkte på att man kan låna barnböcker på biblioteket också. Jag hade inte reflekterat över att det fanns den möjligheten. Biblioteket var liksom till för dom vuxna... Men nu så finns alltid en liten hög med böcker från biblioteket hemma hos oss. En del har fått stanna längre eftersom de blivit sådana favoriter, men allt som jag kommer hem med gillar han inte.

Här försökte jag vara pedagogisk och få honom att förstå innebörden med pottan. Max potta gillar han, Äntligen bajs däremot tror jag inte att vi har läst en enda gång till slutet, trots att den var så färggrann. 

De här böckerna däremot är en riktig succé! Vi läser hela boken, från början till slut, alla textrader, och flera gånger om och han tröttnar nästan aldrig. Dumpern är favoriten, därefter traktorn och sist monstertrucken. Vet inte hur jag skall kunna lämna tillbaka dem...
De här böckerna är riktigt lagom åt Colin just nu. Vi har kommit till det stadiet att vi faktiskt kan läsa böcker, inte bara sitta och peka och berätta, och de här böckerna har lagom med text. Inte långa stycken som han inte orkar höra på. 
Jag skall se om det finns flera böcker i samma serie nästa gång det blir en sväng till biblioteket.

Jag är så glad att Colin har börjat intressera sig så pass mycket för böcker, och också läsandet. Jag försöker att alltid ta mig tid att läsa med honom när han kommer med en bok och vill att vi läser. Jag vill försöka sporra läsintresset så länge det bara går. Har en viss förutfattad mening att killar sen inte är så intresserade av att läsa när de blir lite större.


Therese

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar