torsdag 5 februari 2015

3. Gillian Flynn- Gone Girl

Årets tredje lästa bok blev Gone Girl av Gillian Flynn.

På Adlibris skriver man så här:
Nick och Amy Dunne är paret som har allt. De är charmiga, smarta och framgångsrika. Efter några hektiska år i New York slår de sig ner i en liten småstad i Missouri. Men den nya tillvaron blir inte som de tänkt sig och snart avlöser grälen varandra.
På morgonen till deras femte bröllopsdag är Amy plötsligt försvunnen. I parets villa finns tydliga spår av våldsam strid. Misstankar faller snabbt på Nick, som bedyrar sin oskuld och gör vad han kan för att få polis och media på andra spår. Amys dagbok ger dock en bild av Nick som är allt annat än sympatisk. Men är han verkligen en mördare? Å andra sidan: Om han är oskyldig var är Amy?

Gone Girl är översatt till 30 språk och har sålts i över sex miljoner exemplar. Romanen nominerades till Årets bästa översatta kriminalroman av Svenska deckarakademin och till Womens Prize for Fiction. Gone Girl har även filmatiserats av regissören David Fincher med Ben Affleck i rollen som Nick Dunne.
Källa: http://www.adlibris.com/fi/kirja/gone-girl-9789187319426

Den här boken rekommenderar jag verkligen. Trots att den inte var spännande på det vanliga "måste fortsätta läsa för att veta vad som händer på nästa sida" sättet så var den ändå väldigt fängslande. Flera kvällar hade jag svårt att lägga ifrån mig den för jag ville läsa ut den genast. Jag berättar inte alltför mycket om handlingen, vill inte förstöra för framtida läsare, så jag säger bara LÄS DEN!

Therese

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar