söndag 15 februari 2015

4. Karin Erlandsson- Minkriket

Årets fjärde bok som jag läste blev Minkriket av Karin Erlandsson.

Beskrivning från Adlibris:
Evert är den första i staden som vågar satsa på minkar? Det finns pengar i det här, pojk, säger Evert till Lars-Mikael. Minkarna stinker, men redan som barn älskar Lars-Mikael dem. Småningom förstår fler i det lilla samhället att minklukten är framtidens doft. Farmerna växer och blir fler, staden utvecklas, välfärden byggs ut, världen är öppen och ny. Karin Erlandssons lysande debutroman Minkriket knyter en österbottnisk familjs historia till rörelserna i samhällskroppen. De personliga uppoffringarna är betydande, men under de goda åren är också vinsten stor. Minkfarmarna tror inte sina öron när de hör talas om rävflickornas framfart. Rykten börjar spridas, rädslan slår rot.Tiderna förändras, men det gör inte alltid människorna.
Källa: http://www.adlibris.com/fi/kirja/minkriket-9789515234513


Trots att själva handlingen inte fångade mig riktigt så var det ändå något som gjorde att jag ville läsa boken till slut. Det är själva språket och beskrivningarna som gör att man vill veta mera. Boken handlar alltså om en familj som driver en minkfarm, och de bor i Nykarleby. Och jag tror att det faktum att den utspelar sig i bekanta områden gör att det känns bekant och familjärt. Man känner igen sig när hon beskriver omgivningen och man kan relatera till miljön på ett helt annat sätt än när man läser böcker från mera okända platser. Nu är jag varken uppvuxen i Nykarleby eller med en minkfarm, men ändå känns det bekant. Skulle man uppfylla någon av tidigare nämnda kriterier kan jag tänka mig att den tilltalar läsaren ännu mera.


Therese

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar