fredag 13 februari 2015

Två favoritbröd

Receptet på det otroligt goda brödet som jag bloggade om tidigare kommer nu. Och jag har precis en känsla av att jag har bloggat om det tidigare men av någon anledning hittar jag inte inlägget.
Nå, här kommer receptet i alla fall:

Morotsbröd med honung

(Receptet är UnderbaraClaras och finns i originalversion här


5 dl mjölk
50 g jäst
0,5 dl rapsolja
2-3  stora finrivna morötter
1 tsk salt
2 rejäla matskedar honung
8-10  dl vetemjöl.
1 dl grahamsmjöl
1 dl havregryn
Samt gärna några matskedar skalade sesamfrön och hela linfrön

Gör så här
Smula jästen i en bunke. Värm mjölken till 37 grader och blanda med jästen. Tillsätt därefter olja, morötter, honung och salt. Tillsätt sedan så mycket mjöl som degen ”klarar av”, spara dock lite till utbakningen. Arbeta ihop med kraftiga tag. Ställ därefter på jäsning i ca 30 minuter.
Baka ut degen och lägg i en långpanna med papper. Platta ut och skär försiktigt i rutor och nagga sedan med en gaffel. Lår jäsa i  ytterligare 30 minuter och grädda därefter i ugnen i ca 15 min på 220 grader.  Om du vill kan du pensla brödet med lite saltvatten de sista minuterna så får du en god och krispig skorpa. Låt det gräddade brödet kallna under bakduk och skär sedan i bitar. Servera med smör, en god ost och gärna lite apelsinmarelad. Släng resten av bröden i frysen och ta bara fram det antal du tänker äta. Då håller de sig saftiga längre. Bon apetit!


Här kommer också standardreceptet på brödet som jag oftast bakar. Jag brukar variera det genom att tillsätta honung, morötter eller andra frön. Björn är däremot inte så förtjust i frön eller torkade frukter i bröd så oftast lämnar jag ändå bort det, det är ju trots allt bara han som äter av brödet. Jag brukar också variera med olika mjölsorter.

Godaste formbrödet

(Ursprungsreceptet hittas här)

25 g jäst
1 dl grahamsmjöl
5 dl vetemjöl special
0,25 dl havregryn
0,25 dl linfrö
½ tsk brödkrydda
3 dl vatten

Värm vattnet till 37°C. Rör ut jästen i vattnet. Tillsätt de torra ingredienserna, bortsett från en knapp deciliter av vetemjölet som läggs åt sidan så länge.

Bearbeta degen, gärna i maskin, tills den känns smidig. Om den klibbar, arbeta in lite vetemjöl i taget tills den slutar klibba.

Smörj en brödform (1,5 liter) med lite matolja, var noga med att även smörja kanterna ända upp. Tryck ut degen jämnt i botten på formen, täck med bakduk och låt jäsa i 35-40 minuter.

Sätt ugnen på 200°C. Snitta brödet med en vass kniv, pensla eller spraya med vatten och strö över lite solrosfrön.

Grädda mitt i ugnen ca 25 minuter, och ha gärna ugnens grillelement på under de sista fem minuterna för att få lite extra färg på brödet.
Lossa formen och låt brödet svalna på galler under bakduk.



Therese

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar