torsdag 12 februari 2015

Kladdkaka med gott samvete

Förra helgen när vi hade svärföräldrarna på besök hade jag bakat en kladdkaka som också jag kunde tänka mig att avnjuta. Den är gjord på bl.a. dadlar. Jag har tidigare lovordat denna kladdkaka (här) men nu tänker jag göra det igen, eftersom den blev ännu godare denna gång.
Jag använde mig av torkade dadlar nu och det blev bättre än färska, tycker jag. Inte lika stark i smaken. Och sen det bästa: jag serverade den med vispad grädde smaksatt med vaniljpulver och stevia. Och du milde, så gott det var. Det är väldigt länge sen som jag har ätit en "vanlig" kladdkaka så jag minns inte riktigt hur det smakade, men jag kan nog tycka att den här versionen är godare.
En annan avgörande faktor är också att det är väldigt sällan jag äter någon form av bakverk överhuvudtaget, så när jag väl gör det smakar det otroligt gott.

Restbitar som lämnar av från helgen får vilken tråkig måndag som helst att bli lite gladare!
Idag skulle det minsann ha smakat med en bit till eftermiddagskaffet... Colin tyckte nämligen det var morgon och dags att stiga upp kl. 5.12 idag. Jag höll inte riktigt med. Det har med andra ord varit en lång dag som har krävt många många koppar kaffe. 
För de som inte orkar klicka sig in till receptet lägger jag ut det här också.

Receptet är från Tasty Health och originalet hittas här (länk).
Ljuvligt chokladig kladdkaka

2 dl (80g) mandelmjöl
3 msk (15 g) fettreducerad riven kokos (eller vanlig riven kokos...jag hade ingen hemma)
4 msk kakao
1 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
2 msk kokosolja
1 msk honung
3 hela ägg
8-9 dadlar (ca 105g)

1. Sätt ugnen på 175 C.
2. Smörj en form med löstagbara kanter (18 cm diameter) med kokosolja och täck den med riven kokos.
3. Blanda ihop de torra ingredienserna i en skål. Mixa ihop dadlar och honung till en slät smet i en matberedare. Tillsätt ägg och mixa igen.
4. Smält kokosoljan, häll i de torra ingredienserna i äggsmeten och till sist kokosoljan. Blanda väl och häll sedan i formen. Grädda i mitten av ugnen i ca 8-10 minuter. Kakan ska vara kladdig när du tar ut den fån ugnen. Låt svalna ca 10 minuter och ställ sedan in kakan i kylen i minst en timme. Ta ut och servera med vispad grädde, kokosgrädde, kvarg eller glass samt färska bär.



Therese

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar