tisdag 24 februari 2015

På mina stickor just nu

Det är nästan något historiskt med mina handarbeten nu. Så ovanligt att jag måste ägna det ett eget inlägg. Det är nämligen så att: för det första finns det inga UFOn (unfinished objects) i min handarbetskorg. De handarbeten som varit på gång en längre tid, bl.a. ett stickat kuddfodral i pippimönster som jag påbörjade för ca. 5 år sedan och ett par vantar till Colin som blev onödiga i och med att jag inte hann sticka klart dem och vi köpte ett par istället, har jag rivit upp. Det andra som gör detta läge historiskt är att jag har bara har två handarbeten på gång och de är båda tänka till mig själv. När hände det senast? Om jag har flera handarbeten på gång så är åtminstone ett av dem till någon annan. Men inte just nu! Jag undrar hur länge det här läget råder. Inte så värst länge om jag känner mig själv rätt. Jag brukar alltid hitta tillfällen och möjligheter att göra stickade presenter åt andra så snart dyker det nog säkert upp något passligt. Dessutom har jag två tröjor som jag har tänkt sticka till Colin också.
Det som alltså finns på stickorna just nu är en tröja till mig själv. Den är gjord av ett riktigt mjukt och härligt garn som jag köpte för presentkortet jag fick av mamma. Tyvärr är mönstret bara så himla tråkigt, och mycket avigstickning. Tröjan gör jag inte för att den är rolig att sticka utan endast för att få slutresultatet. Oftast försöker jag göra saker som både är roliga att sticka och självklart också ger ett fint resultat. Men här var jag endast sugen på att ha en tröja i den modellen.

Det andra som finns på mina stickor är ett par högskaftade, mönstrade sockor. Jag har haft mönstret sparat i min mapp i flera år och tänkt att jag skulle vilja göra dem till mig själv. Nu äntligen hittade jag en lämplig tidpunkt att påbörja dem. Jag hoppas få dem klara innan nästa vinter åtminstone.

Det krävs ett antal kvällar för att få något av projekten klara, men speciellt tröjan är lämplig att ta med sig som bilstickning de gånger vi kör längre sträckor. Det är lite knepigare att sticka mönsterstickning i bilen har jag märkt... Speciellt när vi inte har någon lite baby mera som sover sig genom hela bilfärden. 

Therese

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar