onsdag 26 november 2014

Hitta kemikalierna i sminket

För någon vecka sedan gick Slush av stapeln. För de som inte hört om Slush kan jag förklara det med att det är en teknologikonferens där start-up företag får en möjlighet att träffa potentiella investerare. Här kan man läsa mera om evenemanget om man är intresserad. Ett av företagen som deltog i Slush var CosmEthics. De har tillverkat en app som kan avslöja om det finns farliga ämnen i det smink som vi använder. Med appen scannar man streckkoden på en produkt och appen berättar då om det finns några farliga ämnen i produkten. Det var i Hbl som jag först läste om företaget. (Här är artikeln)
I artikeln stod det att den endast fanns tillgänglig för Apples iOS. Tyvärr har ju jag samsung... Men jag tänkte söka efter någon annan liknande app istället, för nog borde det finnas redan på marknaden. Och det fanns! Flera stycken. Och även EcoCosmethics gick att ladda ner till android. Nu har jag fyra appar i min telefon som alla scannar av streckkoden på en produkt och sedan berättar om det finns ämnen i den som man kanske vill undvika. Jag har hittills bara testat dem i all hast och kan inte avgöra vilken av dem som fungerar bäst. Men jag tänkte försöka använda dem under en tid och se vilken av dem som verkar fungera bäst och vilken det lönar sig att använda.

Appen Skin Deep är en amerikansk app som The Enviromental Working Group har gjort. Databasen sägs innehålla mer än 72000 produkter, 2500 varumärken och 9000 ingredienser. Finns åtminstone i Google play butiken, vet inte hur det är med andra.
Bildkälla

 CosmEthics är alltså den finländska versionen. Finns för android för Finland (kunde man läsa på hemsidan) och för iOS i EU området.
Egen skärmdump
 

Följande app som jag också laddade ned är Barcode & QR Scanner Codecheck. Det är en tysk app som fungerar likadant som de andra. Finns åtminstone för android. 
Bildkälla

Och sista appen som jag tänkte prova är Hormosjekk. En norsk app som Forbrukerrådet har tagit fram. Finns åtminstone för android.

Bildkälla
Jag återkommer med en recension senare när jag hunnit testa dem alla och vet i vilken det finns mest produkter. Jag har stora förhoppningar om CosmEthics!

Therese

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar