onsdag 19 november 2014

Aluminiumfri deodorant

I mitt projekt att kemikaliebanta badrummet har det inte kommit in någon ny eller försvunnit någon gammal produkt. Däremot kom jag på att jag redan i flera år har använt ekologisk deodorant. Det som jag vill ha bort ur deodoranten är aluminium. Aluminiumklorhydrat finns i de flesta "vanliga" deodoranter och de påverkar svettkörtlarna. Alla inser väl genast att tillsätta aluminium till kroppen inte kan vara hälsosamt. Man antar att aluminiumklorhydrat ökar risken för Alzheimers och bröstcancer. Och jo visst, det mesta i vår värld sägs ge cancer! Men jag tänker som så att om man bara kan utesluta något som sägs bidra till cancer så är det ett steg på vägen i alla fall! Baby steps...
Att byta till en deodorant som inte innehåller aluminium är inget stort steg, men det kan ta en stund innan man hittar en sort som passar ens kropp och som man tycker fungerar. Jag har provat flera olika men jag har en favorit. Den finns tyvärr inte i min badrumshylla för tillfället, men när det blir dags att köpa en ny kommer det troligtvis att bli den.

Min favoritdeodorant är denna, från Madara. Finns bl.a. på ekosoppi för drygt 10€. Tror den var kring 12-13€ sist jag köpte den om jag inte minns helt fel.
Källa
För tillfället har jag två deodoranter i badrumshyllan. Den ena är från Dermoshop. Tyvärr passar den inte alls mig. Jag kan nästan tycka att svettlukten förstärks med den. Det jag har märkt är att de deon som är i fast form inte fungerar för mig. Jag vill ha en roll-on med flytande deo som appliceras. Tyvärr är den från Dermoshop i fast form. Som vanligt kan jag ju inte slänga något så den hänger med där och nu som då använder jag den.

Den andra som jag använder mera är en som jag köpte när vi var på resa till Kos i somras. Den innehåller inga aluminier, är i roll form och doftar melon.

Kanske även du har en tanke på att byta till en aluminiumfri deodorant om du inte redan gjort det?

Therese 

2 kommentarer:

  1. Ja! Och tack för tipset om Madara. Jag använder oftast inte deodorant men vissa dagar (tex när man går till tandläkaren eller svettas med barnen på massa ärenden) så behövs det. Hittills har jag haft en vanlig dove för de tillfällena men nu ska jag skaffa en Madara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du fått upp ögonen för aluminiumfri deodorant! Jag hoppas att Madara även skall passa dig!

      Radera