lördag 15 november 2014

Middag 8.11.2014 (och sommarens grillfest)

Förra lördagen var det återigen dags att samla Middagsgänget för en träff. Denna gång blev middagen hos Robin och Mathildas i Nykarleby. Vi blev bjudna på god mat och vi hade en riktigt trevlig kväll. Colin var på strålande humör eftersom han fick "leka" med kissen så även han hade en rolig kväll. Denna underbara tradition startade för många år sedan med en julmiddag hos Mia och Bassis och sedan dess har vi försökt klämma in några middagar per år. Hittills har vi väl nog lyckats få till åtminstone tre middagar per år varav en alltid är en julmiddag. I år vet jag dock inte om vi hinner med någon julmiddag eftersom höstens middag blev så sent på året i och med praktik utomlands och två utlandsresor. Men jag hoppas ändå det inte dröjer alltför länge innan vi träffas hela gänget igen!
Det är intressant att se hur upplägget på middagarna har ändrats genom åren. När vi började, bodde vi alla i Vasa i våra studielägenheter. Middagarna höll ofta på till sena natten och det var ljudligt och livat. Vartefter åren har gått, har middagarna slutat allt tidigare på kvällen, samtalstonen har blivit lägre och stämningen är överlag lugnare. Numera är det endast jag, Björn och Colin som bor i Vasa. De andra paren har flyttat norröver till sina hemorter. Det gör också att jag uppskattar middagarna så otroligt mycket, eftersom vi träffas så sällan när vi bor på olika orter.
Senaste middagen fick vi avrunda vid niosnåret eftersom Colin behövde komma i säng. Han somnade i bilen på väg hem och när vi kom hem fick han en flaska mjölk och somnade genast i sängen. Det är behändigt när han kan sova i bilen!
Tack kära vänner för ännu en lyckad middag!


Colin utforskade lägenhetens alla vrår

Roligt med nytt leksällskap

Och katten sen, vilken rolig prick!

Colin jagade katten nästan hela kvällen.

"Bara titta" när katten äter.

Bråttom, bråttom!
Eftersom jag hade en bloggpaus i somras har jag inte dokumenterar grillfesten som vi hade hemma hos oss då. Här kommer några foton därifrån.

Colin var lite skeptisk till allt nytt folk men vågade ändå närma sig en del av dem.


Tyvärr hann vi inte äta ute innan regnet kom.


Grillmästaren!

Middagen fick avnjutas inne när regnet smattrade ute. Senare hade det dock slutat så några varv Mölkky hann vi med på kvällskvisten när Colin tagit natten.

Som sig bör dokumenterades även tårtan som vi smaskade på efter allt grillat. Det var detta recept som jag använde.

Den som är glutenintolerant fick en egen skål!
Jag hittade några inlägg från tidigare middagar på bloggen, men det var inte många med tanke på hur många middagar det blivit genom åren. Tyvärr har jag varit dålig på att dokumentera. Här, här och här hittar man några.

Therese

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar