onsdag 12 november 2014

Farsdag 9.11.2014

I söndags firade vi farsdag. Vi firade hemma hela dagen och hade bjudit min pappa och min syster på mat och kaffe. (Inkommande söndag kommer Björns föräldrar och vi firar faffa/pappa/svärfar då istället.)
Dagen började med att Colin sov till 07.08 (!!!). Det är länge sedan han sovit så länge så det tackade vi för. När Colin vaknade, steg han och jag upp för att förbereda frukost. Vi plockade fram allt gott som vi hittade och dukade upp till en riktig hotellfrukost med "nygräddat" bröd, sallader, färska frukter, kokta ägg, yoghurt och våfflor med vispad grädde och bär. När bordet var dukat for vi och sjöng för far i huset och han fick stiga upp till presenter och frukostbord. Till farsdagspresent fick han en biljett till en Sport match, presentkort på Hot Stone massage, choklad, kort och så en tavla/kort som Colin gjort tillsammans med dagmamman i klubben.

Vid lunchtid kom gästerna inklusive familjens minsting, systers lilla hund Neo. Till farsdagslunch hade jag gjort burgundergryta med klyftpotatis. Jag har aldrig gjort burgundergryta innan men det blev riktigt gott och inte alls svårt heller. Det tar bara sin tid att göra grytor. Men i slutändan är det värt mödan! Det blir nog flera grytor i slutändan.

Till kaffet hade jag bakat en chokladtårta. Jag använde mig av detta recept och den var ljuvlig! Min kropp fick minst sagt en sockerchock efter två ordentliga bitar. Jag har ju undvikit socker så långt som möjligt den senaste tiden så detta var minst sagt att chocka kroppen. Men det var så värt det för kakan var riktigt god! (Till nästa söndags gäster kan jag meddela att jag har frusit ner halva kakan som lämnade så förhoppningsvis är det lika efter en vecka i frysen!)
När alla var i någon form av matkoma blev det hockey på tv. Och två vildingar som underhöll alla enligt bästa förmåga. Till en början var Colin inte alls rädd för hunden. Han har aldrig tidigare träffat en valp så jag tror inte att han förstod att de beter sig annorlunda än katter eller äldre hundar. När Colin sen började förstå att hunden inte blir rädd för honom och springer undan (lika som katter gör) så blev han mera reserverad för hunden Neo. Inte så att Colin var rädd för honom men man märkte att han blev mera på sin vakt så fort hunden rörde på sig.
"Aaaj så gulla!"

Det är viktigt att demonstrera alla sina leksaker för gästerna. De kan ju annars missa något!
(Tack för lånet av bilderna, syster!)
Vi hade en riktigt fin farsdag och jag tror att bägge fäder som blev firade fick en fin dag!

Therese

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar