tisdag 11 november 2014

Från 100 till 0

Förra veckan var fullspäckad med program och den här veckan (på vardagarna) har vi inget inplanerat. Det blev verkligen från 0-100 där på söndagskväll. Det är skönt att denna vecka komma hem efter jobbet på dagarna och bara vara. Ingen stress med maten och fort iväg till nästa evenemang. Det var dock bara roligt program som vi hade förra veckan, även om det nu låter som att det var så jobbigt... Men så här i efterhand kan jag konstatera att det blir för mycket att ha något inplanerat varje kväll. Man behöver lugn och ro hemma ibland också. Och så vill jag hinna med träningen. Så värst mycket foton hann jag tyvärr inte ta, så det blir en rapport över förra veckan mera i textformat. En riktig "det här gjorde jag" rapport som jag egentligen inte själv gillar att läsa. Men eftersom bloggen också finns till för att våra familjer uppe i norr (vi håller på att titta igenom Game of Thrones säsongerna...den som sett serien förstår uttrycket) skall veta vad vi gör så blir det så här denna gång.

På måndag hade vi kaffebesök och Colin hade playdate. Det är så roligt att se när två killar i samma ålder faktiskt börjar leka lite med varandra. Visst är det ännu mycket att de bara går efter varandra och vill ha varandras saker. Men man kan i alla fall skymta en början till lek där under. Colin fick leka av sig och vi vuxna fick dryfta småbarnsproblematiken- perfekt upplägg för en regnig måndagskväll!

På tisdag var jag tillsammans med en kompis på en intressant föreläsning ordnad av Vasa Arbis- Kvinnan och hormonerna. Lili-Ann Junell-Kousa höll i föreläsningen och så här löd beskrivningen av tillfället: "Långvarig stress, psykosocial, arbetsrelaterad etc. med åtföljande utmattning är påfrestande för kvinnohjärnan. Det leder förr eller senare till omfattande hormonkaos och obalans mellan hormoner och signalsubstanser, med allt från PMS, endometrios, problem i samband med menopausen och depression till symtom som härleder från binjurar och sköldkörteln. Syntetiska hormoner har i åratal erbjudits kvinnor som enda alternativ för hormonell obalans, p-piller som det säkraste alternativet för undvikande av graviditet och SSRI-mediciner i första hand för en misstänkt depression. Men i dag blir kvinnor allt mer upplysta om att kroppen är en helhet och att det numera finns naturliga, riskfria alternativ till hormonbehandling, så kallade bioidentiska hormoner, som kroppen känner igen och mår bra av. Lili-Ann Junell-Kousa är f.d. sjukvårdslärare, numera psykoterapeut i familjeterapi, men också föreläsare om olika hälsofrågor."
Det var ett lärorikt tillfället, även om det kanske mest var riktat till lite äldre kvinnor som ville veta mera om hormonrubbningar t.ex. i samband med klimakteriet. Jag har inte reflekterat kring skillnaden mellan syntetiska och bioidentiska hormoner tidigare så det var en ögonöppnare för mig. Tänker absolut läsa in mig mera på ämnet när jag har tid! (Mamma- jag tror att du också skulle ha uppskattat föreläsningen! Jag kan ge dig mera information när vi ses)

På onsdag var det igen dags för lekkväll. Denna gång med mamma-barn gruppen. Träffen hölls hemma hos oss, men Colin var verkligen inte på lekhumör denna kväll. Han ville bara sitta i famnen och gosa med mamma. Kanske hans lekkonto hade blivit fullt under dagen vid dagmamman. En trevlig kväll med trevliga mammor och barn var det i alla fall!

På torsdag hade vi äntligen lite ledig tid, och snö hade vi dessutom fått! Jag och Colin var ute en del på dagen och försökte leka "snölekar". Tyvärr var det så hård skare så Colin gillade inte alls att vistas ute. För det första tyckte han inte om att ha en otymplig halare och för det andra var snön hård och hal så det var svårt att gå. Men så länge vi stod och betraktade arbetsfordonen som håller på utanför vår gård gick det bra. Under de senaste veckorna har en grävmaskin och en lastbil arbetat kring vårt område så vi har stått mycket ute vid vägen och intresserat tittat på när de jobbat. Arbetsgubbarna har till och med börjat hälsa på oss nuförtiden. De tycker säkert det är roligt med publik!

Sen tog vi fram pulkan. Colin fick den till julklapp förra året men vi hann aldrig använda den ifjol. Med facit på hand kanske vi borde ha sparat den ännu lite. Han var nämligen livrädd för den. Ville inte alls sitta i den och bara grät om jag skulle försöka dra pulkan när han satt i den. Jag misstänker att det var p.g.a. ljudet som uppstod när pulkan drogs över den hårda skaren. Det var ett rätt så högt ljud och det var troligtvis det som skrämde honom. När det inte gick som planerat hämtade vi istället hunden inifrån och lät honom sitta i pulkan istället.
Colin fick vara i famnen och så drog vi tillsammans hunden i pulkan. Det var betydligt bättre! 

Och när vi började använda pulkan som en uppsamlingsplats för stora snöklimpar och bitar av skaren, ja då blev den riktigt användbar. Till slut blev faktiskt jag så hungrig och lite frusen så jag tyckte att vi gott kunde fara in och äta. Maten hade ju trots allt blivit klar i ugnen för länge sedan...
Senare på torsdagkvällen var jag på Spa. Jag hade fått ett presentkort till Vasa Day Spa av Björn och Colin på morsdagen och jag hade ännu en del att använda upp. Jag var på en Hot Stone massage och jag kan varmt rekommendera det. Jag kände mig nästan som en ny människa efteråt. Den rogivande massagen tillsammans med de varma stenarna gjorde underverk för sinne och själ! Det var så skönt att jag beslutade mig för att köpa ett presentkort på en likadan behandling till Björn till farsdagen också. Så nu får han också fara och prova på det. Förhoppningsvis finner han det också lika avslappnande! 

På fredag hade Colin fotografering från dagmamman och nu väntar vi med spänning på resultatet. Enligt dagmamman hade det gått bra så vi hoppas att det inte är en massa gråt eller skrik på bilderna. Under tiden som Colin var borta för fotografering så påbörjade jag veckostädningen. Och vilken skillnad det är att städa ensam mot att ha en ettåring släpandes i byxbenet (eller plaskandes i skurhinken så fort man vänder ryggen till). Efter en hektisk vecka var det verkligen skönt att avsluta jobbveckan med fredagsbastu, och denna vecka var det min tur att basta i lugn och ro och killarna hade fredagsmys.


En sliten killen efter mycket program. Speciellt eftersom han sover oroligt för tillfället p.g.a. tandsprickning.

Veckoslutets händelser gör jag i skilda inlägg för de förtjänar mera plats! 

Therese

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar