måndag 17 november 2014

Mera kompisövernattningar till folket

Så var det måndag då igen. Helgen gick i ett rasande tempo, alltför snabbt. Men bara två jobbdagar till så e vi lediga igen!
På lördag var Björn och min pappa på Sport match. De hade fått varsin biljett i farsdagspresent och vilken tur jag hade med biljettköpet, att de fick gå på en match som Sport vann! På lördag hade jag en long lost friend på besök. Min kära studiekompis Anna övernattade hos oss till söndag och det var som balsam för själen. Det är inte ofta vi ses nuförtiden, men när vi gör det uppskattar jag det tusen gånger om.
När hon anlänt till Vasa på lördag hämtade vi sushilunch och sen blev det "golvlek" med Colin så länge Björn var borta på match. Efter att Colin tagit natten öppnade vi en flaska vin, bakade pizza och satt sen resten av kvällen vid köksbordet. Där avverkade vi det ena samtalsämnet efter det andra, smaskade på choklad, värmde på en flaska glögg och åt pepparkakor med blåmögelost.
Colin förstod inte att vi vuxna hade varit upp lite längre än honom så han ville gladeligen ta morgon kl. 6 på söndagen. Efter en morgonpromenad ute i friska luften och en rejäl frukost kändes det ändå ok att påbörja dagen.

Plektrumsoppa och en massa fordon. Där syns också sopbilen som Colin fick av Anna i försenad födelsedagspresent. Den var väldigt omtyckt och vi lastade och körde mycket med den. Att den dessutom var i trä gjorde ju att jag som mamma tycker extra mycket om den!
På söndagseftermiddagen hade vi Björns föräldrar över på en försenad farsdagslunch. Det blev pestolax med potatismuffins och rester av chokladkakan till efterrätt. När de kom till oss hade de även med sig en IKEA leverans. Jag skall visa i ett annat inlägg vad jag hade beställt med dem. Bland annat ett problemhörn i vardagsrummet fick sig en makeover. 

Redan i fredags när jag och Colin var ute och lekte på förmiddagen skapade vi en liten ljusinstallation vid trappan. Det hade samlats vatten i ett ämbar som vi hade ute på gården och det hade nu frusit. När vi vände upp och ner på ämbaret fick vi ut en vacker iskopp. Vi knep av lite grankvistar, satte i ett gravljus och i ett huj var det lite vintrigare på trappan.

En liten rolig berättelse som kanske bevisar att Colin inte är så "krantto" med maten: Jag hade kokat mannagrynsgröt och saftsoppa som vi åt under flera dagar. På lördag skulle jag luncha med Anna så jag värmde mat endast åt Colin redan tidigare på dagen. När jag hade värmt maten och smakade på den för att kontrollera om den var för varm, tyckte jag att den smakade lite konstigt. Då upptäckte jag att jag hade tagit potatismos istället för mannagrynsgröt. Men vet ni, sonen han åt ändå med lika god aptit. Tydligen är inte potatismos och saftsoppa helt förkastligt det heller...

Och äntligen är glöggsäsongen inledd! Jag har tänkt göra det mesta av glöggen själv i år. (För att få bort sockret och tillsatserna naturligtvis!)
 

Och så avslutade jag helgen på bästa sätt: med en ordentlig löprunda. Jag hade sån energi i kroppen och benen bara flög fram. Efter ett sådant perfekt veckoslut var det sen riktigt gemytligt att sätta sig i soffan, slänga upp fötterna på vardagsrumsbordet och fortsätta med julkappstillverkningen. 

Therese

2 kommentarer:

  1. Tack för senast! Det var så roligt att få prata ut och umgås med er <3 /A

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv! <3 Nu har vi ju upp farten så nu får int vi låta de gå lika länge igen...

      Radera